Recenzja książki: David Vise, "Google story. Opowieść o firmie, która zmieniła świat"

Biografie Google
Przedsięwzięcie, które miało zbawić świat.

Sierpień 2004 r. - Google wchodzi na giełdę. Robi to jednak po swojemu, zdaniem wielu analityków - po prostu arogancko. Prospekt emisyjny, redagowany osobiście przez twórców Google, pełen jest chełpliwych zapewnień, z których wynika, że Larry Page i Sergey Brin nie mają wątpliwości, iż stworzyli przedsięwzięcie, którego celem jest zbawienie świata.

IPO, czyli pierwsze notowanie Google na giełdzie wszyscy obserwowali z wielkim niepokojem i zainteresowaniem, wszak po internetowym krachu w 2000 r. był to pierwszy debiut high-tech tak dużego kalibru. Mało kto jednak jeszcze wówczas rozumiał na czym polega fenomen Google. Prosty redukcjonizm, sprowadzający sukces pomysłu dwójki doktorantów ze Stanford University do technologii lub innowacyjnego modelu biznesowego nie wyjaśniał wszystkiego.

W każdym razie IPO udało się doskonale, Page i Brin zostali miliarderami. Zła passa dla firm high-tech została przerwana, niektórzy twierdzą, że ponownie zaczęto dmuchać w internetową bańkę. Po legitymizacji Google przez wielki rynek nadszedł czas na próby analizy nowego zjawiska. Stacja telewizyjna CBS wyemitowała w ramach serii „60 minut" specjalny program przedstawiający firmę Page'a i Brina.  Powstały też w końcu opracowania książkowe, z których dwa najpopularniejsze przetłumaczono na polski. Wydawnictwo Naukowe PWN spolszczyło książkę Johna Battelle: „Szukaj. Jak Google i konkurencja wywołali biznesową i kulturową rewolucję", Wydawnictwo Dolnośląskie przygotowało „Google Story. Opowieść o firmie, która zmieniła świat" autorstwa Davida A. Vise'a (przy współpracy Marka Malseeda).

Choć oba dzieła traktują o tym samym, to jednak bardzo między sobą się różnią. John Battelle jest „insiderem", człowiekiem siedzącym od lat w branży high-tech. Aktualnie zajmuje się analizą rynku wyszukiwarek i prowadzi profesjonalny blog „John Battelle's Searchblog". W swej książce skupia się na mechanizmach działania Google, wyjaśniając historię wyszukiwarek, kryjących się za nimi technologii, firm i modeli biznesowych.

David Vise jest dziennikarzem poczytnego dziennika, bardziej skupia się więc na ludziach, przygląda się uważnie losom Page'a i Brina, ujawniając sekrety ich życia rodzinnego i studenckiego. Uwadze Vise'a nie umyka taki szczegół, jak udział twórców Google w imprezie „Burning Man". To wydarzenie szczególne, swoisty festiwal technopogański, na który zjeżdżają tysiące ludzi z branży high-tech, żeby ładować akumulatory. W ciągu tygodnia „Burning Man" nie działa rynek, pieniądz jest zakazany, można tylko tworzyć, networkować i bawić się.

Vise pisze jednak głównie z myślą o amerykańskim, masowym czytelniku, więc jego książka, choć doskonale udokumentowana, razi często melodramatycznymi chwytami stylistycznymi. Z drugiej strony „Google Story" to solidna robota dziennikarska, książka jest doskonale udokumentowana i dobrze opowiedziana.

Battelle jest bardziej powściągliwy, choć także dotarł do wszelkich możliwych źródeł, które przywołuje na każdej praktycznie stronie. To ważne, bo Google jest korporacją bardzo powściągliwą i niechętnie ujawnia informacje o sobie. A mimo szczytnego hasła „Don't Be Evil", Google musi chadzać na kompromisy z rzeczywistością. David Vise opisuje jeden z najbardziej bodaj dramatycznych momentów, jakim było wejście Google na rynek chiński. By dotrzeć do chińskich mas, firma musiała jednak ukorzyć się przed komunistycznym rządem i wprowadzić mechanizm cenzurujący wyniki wyszukiwań. Decyzja ta wywołała wielkie poruszenie  w internetowym świecie, wizerunek Google został nieodwracalnie nadszarpnięty.

Battelle z kolei odsłania inne aspekty potęgi Google, które w połączeniu z arogancką nieraz postawą firmy prowadzą do niepokojących sytuacji. Warto przeczytać obie książki, uzupełniają się doskonale. O ile jedna („Szukaj") lepiej odsłania mechanizmy działania rosnącej w siłę korporacji, druga („Google Story") lepiej opisuje ludzi - autorów kolejnej technologiczno-społecznej rewolucji.
 

David A. Vise, Google story. Opowieść o firmie, która zmieniła świat, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2007, s. 392
 

  
 

 

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj