Recenzja płyt Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia
Powrót PRES
Pionierska działalność powstałego w 1957 r. Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia nie ukazywała się dotąd na płytach, klasyka polskiej muzyki elektronicznej znana więc była przez lata tylko ekspertom. Do teraz.
materiały prasowe

Czteropłytowy album dzieł Eugeniusza Rudnika (Polskie Radio 2008) oraz nowe trzy albumy wydawnictwa Bôłt zaczynają wypełniać tę lukę. Najważniejszy jest pierwszy zbiór (na dwóch płytach) kompozycji Bohdana Mazurka, drugiej wielkiej indywidualności związanej ze Studiem, jak Rudnik – realizatora dźwięku, który sam stał się twórcą muzyki wyrafinowanej i nastrojowej.

W albumie „PRES Revisited” na jednej płycie znajdziemy utwory Rudnika, Mazurka, Bogusława Schaeffera i Krzysztofa Pendereckiego, a na drugiej – próbę instrumentalno-elektronicznego odtworzenia ich przez muzyków-improwizatorów brytyjskich i polskich na koncercie w Londynie w ramach Polska!Year. Trzecia płyta, „Zeitkratzer plays PRES”, zawiera już niestety wyłącznie instrumentalno-elektroniczne wersje utworów – także Rudnika i Mazurka oraz Elżbiety Sikory, Krzysztofa Knittla i nieżyjącego już amerykańskiego twórcy Dennisa Eberharda, stworzone przez niemiecki zespół muzyki improwizowanej. Współczesne interpretacje są świetne i świadczą, że muzyka ta jest wciąż żywa, jednak najpierw trzeba poznać wersje oryginalne utworów.

Bohdan Mazurek, Sentinel Hypothesis, Bôłt 2011

PRES Revisited, Józef Patkowski in memoriam, Bôłt 2011

Zeitkratzer plays PRES, Bôłt 2011

Czytaj także

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj