Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Muzyka

Powrót PRES

Recenzja płyt Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia

materiały prasowe
Pionierska działalność powstałego w 1957 r. Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia nie ukazywała się dotąd na płytach, klasyka polskiej muzyki elektronicznej znana więc była przez lata tylko ekspertom. Do teraz.

Czteropłytowy album dzieł Eugeniusza Rudnika (Polskie Radio 2008) oraz nowe trzy albumy wydawnictwa Bôłt zaczynają wypełniać tę lukę. Najważniejszy jest pierwszy zbiór (na dwóch płytach) kompozycji Bohdana Mazurka, drugiej wielkiej indywidualności związanej ze Studiem, jak Rudnik – realizatora dźwięku, który sam stał się twórcą muzyki wyrafinowanej i nastrojowej.

W albumie „PRES Revisited” na jednej płycie znajdziemy utwory Rudnika, Mazurka, Bogusława Schaeffera i Krzysztofa Pendereckiego, a na drugiej – próbę instrumentalno-elektronicznego odtworzenia ich przez muzyków-improwizatorów brytyjskich i polskich na koncercie w Londynie w ramach Polska!Year. Trzecia płyta, „Zeitkratzer plays PRES”, zawiera już niestety wyłącznie instrumentalno-elektroniczne wersje utworów – także Rudnika i Mazurka oraz Elżbiety Sikory, Krzysztofa Knittla i nieżyjącego już amerykańskiego twórcy Dennisa Eberharda, stworzone przez niemiecki zespół muzyki improwizowanej. Współczesne interpretacje są świetne i świadczą, że muzyka ta jest wciąż żywa, jednak najpierw trzeba poznać wersje oryginalne utworów.

Bohdan Mazurek, Sentinel Hypothesis, Bôłt 2011

PRES Revisited, Józef Patkowski in memoriam, Bôłt 2011

Zeitkratzer plays PRES, Bôłt 2011

Polityka 14.2011 (2801) z dnia 02.04.2011; Afisz. Premiery; s. 81
Oryginalny tytuł tekstu: "Powrót PRES"
Reklama