Recenzja płyty: Goldberg Baroque Ensemble, "Johann Balthasar Christian Freislich, Passio Christi"
Pasja monumentalna
Już po karnawale, więc wypada napisać o dziele pasyjnym, wydanym w końcówce zeszłego roku w pionierskim cyklu Muzyczne Dziedzictwo Miasta Gdańska, który został zainicjowany przez Goldberg Baroque Ensemble i zawiera pierwsze współczesne wykonania partytur przechowywanych w Bibliotece Gdańskiej PAN.
materiały prasowe

Freislich był drugim działającym tu kompozytorem o tym nazwisku: po swym przyrodnim bracie Maximilianie Dietrichu Theodorze objął posadę kapelmistrza kościoła Mariackiego w 1731 r. i piastował ją do śmierci w 1764 r. Monumentalna „Passio Christi” (zajmuje dwie płyty) powstała jednak na kilka lat przed objęciem tego stanowiska, gdy autor był kapelmistrzem na dworze w Sondershausen. Tworząc ją, skorzystał z popularnej w tej epoce kompilacji autorstwa Bartholda Heinricha Brockesa z Hamburga; umuzycznili ją także m.in. Haendel i Telemann. Freislich należał do tego samego pokolenia, ale więcej jeszcze łączy go stylistycznie z innym gigantem tej epoki, czyli oczywiście Johannem Sebastianem Bachem, choć to muzyka bardziej naiwna, plastyczna, chwilami wręcz ilustracyjna. Wśród wykonawców wyróżniają się zwłaszcza soliści przybyli z Niemiec: Georg Poplutz (Ewangelista) i działający tam od lat Marek Rzepka (Jezus).

 

Goldberg Baroque Ensemble, dyr. Andrzej Mikołaj Szadejko, Johann Balthasar Christian Freislich, Passio Christi, Sarton 2012

Czytaj także

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj