Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Muzyka

Obróbka skrawaniem

Recenzja płyty: Eugeniusz Rudnik, „ERdada”

materiały prasowe
Z tych nie do końca abstrakcyjnych dźwięków powstają abstrakcyjne krajobrazy.

Obecnie jestem (...) Głównym Celebransem Epitafium dla Taśmy Magnetofonowej” – mówi o sobie kompozytor i legendarny realizator dźwięku w równie legendarnym Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia, które już dziś nie istnieje, ale wciąż na płytach przypominany jest jego dorobek. 82-letni dziś Eugeniusz Rudnik tworzy życie po życiu tej szczególnej placówki: w studiu Bolesława Błaszczyka, wiolonczelisty, muzykologa i członka Grupy MoCarta, pracuje wciąż, jak za dawnych lat, na sprzęcie „z demobilu”, tnąc i sklejając skrawki taśmy, tworząc kolaże, które można nazwać neodadaistycznymi. Tytułowy ponadpółgodzinny utwór z 2012 r. jest taką właśnie zabawą, w której Rudnik jest wierny stosowanemu przez siebie w całej twórczości tworzywu: głosowi ludzkiemu odkształcanemu na różne sposoby. Z tych nie do końca abstrakcyjnych dźwięków powstają abstrakcyjne krajobrazy. „Dzięcielina pałała” (2010 r.) z oczywistym nawiązaniem do Mickiewicza jest prześmiewczo-liryczną impresją na temat wiejskości („Jestem chłopem” – lubi też o sobie mówić Rudnik). Najnowszy utwór to „Memini tui” zrealizowane w zeszłym roku epitafium dla zmarłego w 2010 r. przyjaciela, wybitnego kompozytora norweskiego Arne’a Nord­heima, a całość uzupełnia miniatura „Elektrowyzwoliny”, gdzie czeladnikiem je odbywającym jest Bolesław Błaszczyk.

 

Eugeniusz Rudnik, ERdada, Requiem Records/Narodowe Centrum Kultury 2014

Polityka 16.2014 (2954) z dnia 15.04.2014; Afisz. Premiery; s. 97
Oryginalny tytuł tekstu: "Obróbka skrawaniem"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Łomot, wrzaski i deskorolkowcy. Czasem pijani. Hałas może zrujnować życie

Hałas z plenerowych obiektów sportowych może zrujnować życie ludzi mieszkających obok. Sprawom sądowym, kończącym się likwidacją boiska czy skateparku, mogłaby zapobiec wcześniejsza analiza akustyczna planowanych inwestycji.

Agnieszka Kantaruk
23.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną