Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Muzyka

Polski uczeń Haydna

Recenzja płyty: Dorota Cybulska-Amsler, „Franciszek Lessel, Works for Pianoforte”

materiały prasowe
Niewiele wiemy o starszym o 30 lat od Chopina kompozytorze Franciszku Lesslu.

Nawet kim byli jego prawdziwi rodzice, ponieważ kompozytor Wincenty Lessel był jego ojcem przybranym. Jak również pierwszym nauczycielem muzyki, choć tym najważniejszym był Joseph Haydn (którego Franciszek był jedynym polskim uczniem). Twórczość Franciszka Lessla wykazuje jego wpływy, ale też idzie dalej, nawiązując do obecnej w późnych utworach Haydna estetyki „burzy i naporu”, emocjonalności i fantazyjności wczesnego romantyzmu. Nie brak też elementów słowiańskich, jak np. w Wariacjach op. 15 nr 1, opartych na temacie znanej ukraińskiej dumki, w Niemczech znanej jako „Schöne Minka” (w Polsce jej wersją są popularne „Sokoły”). Część jego fortepianowej spuścizny, wartej przypomnienia, nagrała właśnie na instrumencie historycznym – kopii pianoforte z pracowni wiedeńskiego budowniczego Johanna Fritza – Dorota Cybulska-Amsler, znakomita polska klawesynistka osiadła w Szwajcarii, współpracująca ze znanymi zespołami muzyki dawnej i prowadząca klasę w konserwatorium w Genewie. Jej muzykowanie jest pełne wyczucia i temperamentu, który sprawia, że muzyka ta staje się jeszcze bardziej atrakcyjna.

Dorota Cybulska-Amsler, Franciszek Lessel, Works for Pianoforte, DUX

Polityka 32.2015 (3021) z dnia 04.08.2015; Afisz. Premiery; s. 71
Oryginalny tytuł tekstu: "Polski uczeń Haydna"
Reklama

Czytaj także

null
Historia

Dlaczego tak późno? Marian Turski w 80. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim

Powstanie w warszawskim getcie wybuchło dopiero wtedy, kiedy większość blisko półmilionowego żydowskiego miasta już nie żyła, została zgładzona.

Marian Turski
19.04.2023
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną