wideo
Zdzisław Pietrasik i Janusz Wróblewski o nominowanych
Trudno mówić o nowym pokoleniu filmowym – nie tylko dlatego, że debiutujący późno Paweł Sala jest starszy od pozostałej dwójki. Już od dawna początkujący twórcy nie chcą być łączeni w grupy i nie mają zamiaru wypowiadać się w imieniu wszystkich rówieśników. Trzej nominowani to także soliści, z których każdy ma nieco odmienną koncepcję kina. Marcina Wronę inspiruje kino gatunkowe, Paweł Sala nie boi się drastyczności i szoku, Markowi Lechkiemu z kolei bliższe są klimaty kina intymnego, mówiącego ściszonym głosem. Ale są też podobieństwa. Akcja ich filmów toczy się tu i teraz – rozpoznajemy w nich Polskę może gorszą, mniej atrakcyjną, ale prawdziwą. Przede wszystkim jest to kino profesjonalne, od dobrego, dopracowanego scenariusza poczynając (przy „Chrzcie” pracowało trzech autorów, autor „Matki Teresy od kotów” pisał wcześniej sztuki teatralne), na montażu kończąc. Wyróżnieni przez nas reżyserzy potrafią również pracować z aktorami, co w polskim kinie bynajmniej nie jest częste. Z wykonawców pojawiających się w nominowanych filmach można by stworzyć świetny zespół teatralny, który byłby w stanie zagrać i w „Weselu”, i w sztuce współczesnej.
Jeszcze jeden rys wspólny – nominowani reżyserzy traktują bardzo serio widza, skazanego na co dzień na krajowe komedie romantyczne, obwoływane w hałaśliwych, płatnych reklamach „wydarzeniami sezonu”. Wydarzeniami są w rzeczywistości takie filmy, jakie robią Wrona, Sala i Lechki.
***
Oni nominowali:
Anna Fuksiewicz, Polskie Radio Program II, Barbara Hollender, „Rzeczpospolita”, Andrzej Kołodyński, „Kino”, Lech Kurpiewski, „Newsweek”, Tadeusz Lubelski, Uniwersytet Jagielloński, Anita Piotrowska, „Tygodnik Powszechny”, Jerzy Płażewski, „Kino”, Jacek Rakowiecki, „Film”, Małgorzata Sadowska, „Przekrój”, Tadeusz Sobolewski, „Gazeta Wyborcza”.
Ponadto zgłoszeni zostali:
Kuba Czekaj (za film „Ciemnego pokoju nie trzeba się bać”), Arkadiusz Jakubik (za film „Prawdziwa historia o miłości”), Katarzyna Klimkiewicz (za film „Hanoi Warszawa”), Marcin Koszałka (za osiągnięcia operatorskie i dokument „Deklaracja nieśmiertelności”), Mateusz Kościukiewicz (za role w „Matce Teresie od kotów” i „Wszystko, co kocham”), Urszula Grabowska (za rolę w filmie „Joanna”), Piotr Marecki (za pomysł stworzenia think tanku Restart Polskiego Kina, przywracającego dialog literatury i filmu), Magdalena Popławska (za role w „Prostej historii o miłości” i „Dwóch ogniach”), Julia Ruszkiewicz i Karolina Bielawska (za dokument „Warszawa do wzięcia”), Stowarzyszenie Nowe Horyzonty (za festiwale Era Nowe Horyzonty i American Film Festival), Adam Sikora (za zdjęcia do filmu „Essentials Killing” i film „Ewa”), Adam Woronowicz (za role w „Świętym interesie” i „Chrzcie”).