Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Paszporty POLITYKI

Sędzia Główny

Sztuki wizualne 2010. Nominowana grupa Sędzia Główny

Tadeusz Późniak / Polityka
"Za całkowite i konsekwentne oddanie się sztuce żywej" - uzasadnia swoją nominację Małgorzata Stalmierska.

Grupę tworzą dwie artystki performerki. Aleksandra Kubiak urodziła się w 1978 r. w Lubaniu, a Karolina Wiktor – w 1979 r. w Koninie. Obie ukończyły studia na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu w Zielonej Górze, wspólnie broniąc dyplomu w 2004 r. Od 2001 r. regularnie przeprowadzają razem performance w różnych miastach Polski. Przyjęły konwencję tzw. żywych rzeźb, często występując nago. Zazwyczaj są to działania bardzo intymne, nasycone emocjami, angażujące widzów i obserwatorów do interakcji i do (bywa, że gwałtownych) reakcji, ale też budzące niepokój. Artystki świadomie przekraczają bowiem rozliczne tabu, wystawiając siebie na działanie ekstremalnych bodźców fizycznych (ból, zimno) i psychicznych (agresja). Tematyka ich działań to patriarchalność kultury, społeczne role płciowe, uprzedmiotowienie kobiety. Chyba najbardziej znana ich akcja „Wirus” (2006) polegała na „zawirusowaniu” spektaklu „Śluby panieńskie” w Teatrze Rozmaitości w Warszawie. W 2007 r. nominowane do nagrody Spojrzenia. Mieszkają w Warszawie i w Zielonej Górze.

***

Nominujący o grupie Sędzia Główny:

Nominacja za świetne realizacje stawiające ważkie pytania m.in. o granice społecznych konwencji i ról płciowych, a także o istotę performance’u, rolę i doświadczenie uprawiającego go artysty i oglądającego jego działania widza. Za dostarczanie materiału do emocji i refleksji. Za całkowite i konsekwentne oddanie się sztuce żywej.
Małgorzata Stalmierska

Za całkowitą zmianę myślenia o sztuce performance’u w Polsce poprzez badanie granic konwencji społecznych, a także przyzwyczajeń dotyczących sztuki. Artystki odwołują się do sfery cielesności oraz płci, grają bardzo silnie na emocjach publiczności, uaktywniają ją, dokonują zawirusowania systemu, a zarazem wpisują się w to, co Henry Jenkins określił jako „kulturę konwergencji”.
Izabela Kowalczyk

POWRÓT: Serwis Paszporty POLITYKI 2010

Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Historia

Dlaczego tak późno? Marian Turski w 80. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim

Powstanie w warszawskim getcie wybuchło dopiero wtedy, kiedy większość blisko półmilionowego żydowskiego miasta już nie żyła, została zgładzona.

Marian Turski
19.04.2023
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną