Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Paszporty POLITYKI

Adrian Panek

Film 2011. Nominowany Adrian Panek

Adrian Panek Adrian Panek Tadeusz Późniak / Polityka
Za reżyserię filmu „Daas”. "Aż trudno uwierzyć, że debiutant za 3 mln zł zrobił tak wiarygodne kino kostiumowe" - pisze Lech Kurpiewski.

wideo

Nominacje Paszportowe FILM

Adrian Panek urodził się w 1975 r. w Warszawie. Studiował na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej. Jest absolwentem reżyserii Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Andrzeja Wajdy. Wpływ na jego sposób widzenia kina wywarł Filip Bajon, z którym współpracował przy „Fundacji” jako asystent reżysera i „Ślubach panieńskich” jako drugi reżyser.

Samodzielnie zrealizował krótkie formy: „Męczeństwo Mariana” (2006 r.) i „Moja biedna głowa” (2009 r.). Realizował również wideoklipy i reklamy telewizyjne. Pokazywane na ostatnim festiwalu w Gdyni „Daas” (2011 r.) uznane zostało przez krytykę za jeden z najoryginalniejszych debiutów ostatnich lat.

***

Nominujący o Adrianie Panku:

Aż trudno uwierzyć, że debiutant za 3 mln zł zrobił tak wiarygodne kino kostiumowe. Piękne plastycznie niczym u Wojciecha Jerzego Hasa, a do tego trzymające w napięciu.

Lech Kurpiewski

Brawurowy debiut. Panek zrobił film kostiumowy, który ogląda się jak współczesny. Nakręcił film historyczny, który czyta się jak palimpsest. Pokazał epokę oświecenia jako ciemną i brudną.

Anita Piotrowska

Panek udowodnił, że kino historyczne może być żywe i pasjonujące, a ludzkie dylematy w nim zawarte są ważniejsze od kostiumu i scenografii.

Jacek Rakowiecki

POWRÓT: Serwis Paszporty POLITYKI 2011

Polityka 47.2011 (2834) z dnia 16.11.2011; Paszporty Polityki; s. 78
Oryginalny tytuł tekstu: "Adrian Panek"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Fotoreportaże

Richard Serra: mistrz wielkiego formatu. Przegląd kultowych rzeźb

Richard Serra zmarł 26 marca. Świat stracił jednego z najważniejszych twórców rzeźby. Imponujące realizacje w przestrzeni publicznej jednak pozostaną.

Aleksander Świeszewski
13.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną