Muzyka poważna 2011. Nominowana Agnieszka Budzińska-Bennett
Agnieszka Budzińska-Bennett
"Nominacja za odważną decyzję realizowania swoich ambicji artystycznych w trudnym obszarze średniowiecznej muzyki wokalnej" - motywuje swoją nominację Dorota Kozińska.
Agnieszka Budzińska-Bennett
Jarosław Wagner

Agnieszka Budzińska-Bennett

Urodziła się w 1973 r. w Szczecinie. Studiowała muzykologię (uk. w 1999 r.; doktorat w 2010 r.) na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu; jednocześnie uczyła się śpiewu średniowiecznego i renesansowego: w Londynie u Ansy Boothroyd, w Kolonii u Barbary Thornton, odbyła też studia w Schola Cantorum Basiliensis w Bazylei w Szwajcarii, gdzie uczyła się również gry na harfie średniowiecznej u Heidrun Rosenzweig. W latach 2001–03 odbyła studia muzykologiczne i filologiczne na uniwersytecie w Bazylei.

W 1997 r. założyła czteroosobowy wokalny zespół żeński Ensemble Peregrina, z którym wykonuje muzykę średniowiecza (XII–XIV w.), opierając się na własnej analizie źródeł i traktatów oraz najnowszych badaniach muzykologicznych. Członkinie Peregriny należą do kadry badawczej Schola Cantorum Basiliensis. Występują w wielu krajach i na prestiżowych festiwalach; nagrały trzy płyty (jedna z nich poświęcona śpiewom klarysek ze Starego Sącza) wysoko ocenione przez krytykę. W tym roku ukazała się nowa – „Crux”, poświęcona muzyce na Wielkanoc z paryskich źródeł z XIII w. Agnieszka Budzińska-Bennett występuje też z innymi zespołami; na scenie operowej zadebiutowała w 2003 r. w teatrze w Bazylei jako Amor/Valetto w „Koronacji Poppei” Monteverdiego.

***

Nominujący o Agnieszce Budzińskiej-Bennett:

Nominacja za odważną decyzję realizowania swoich ambicji artystycznych w trudnym obszarze średniowiecznej muzyki wokalnej. Za pasję badaczki, która przygotowuje programy koncertów i nagrań w toku żmudnej pracy muzykologicznej, filologicznej i historycznej. Za znakomitą płytę „Crux” z paryską muzyką wielkanocną z przełomu XIII i XIV w., zrealizowaną z własnym zespołem Peregrina.

Dorota Kozińska

Za promowanie polskiej muzyki dawnej na najwyższym poziomie wykonawczym (płyta „Filia praeclara” z muzyką z klasztoru starosądeckiego; ostatnio nagranie utworów średniowiecznych związanych z postacią św. Wojciecha).

Adam Suprynowicz

 

POWRÓT: Serwis Paszporty POLITYKI 2011

Czytaj także

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj