Marcin Świątkiewicz
Muzyka poważna. Nominowani: Marcin Świątkiewicz
„Kreuje muzykę jako żywą tkankę, wielowarstwową i śpiewną, naturalnie ruchliwą, pozwalającą słuchaczowi całkowicie zapomnieć o mechaniczności, z jaką nader często kojarzy się klawesyn” – tak tłumaczy nominację Jakub Puchalski.
Marcin Świątkiewicz urodził się w 1984 r. w Katowicach. Studiował grę na klawesynie i kompozycję w Królewskim Konserwatorium w Hadze oraz w katowickiej Akademii Muzycznej, gdzie obecnie wykłada, a w czerwcu 2014 r. obronił doktorat. Był finalistą Międzynarodowego Konkursu im. G.Ph. Telemanna w Magdeburgu (2007 r.) oraz I Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego im. A. Wołkońskiego w Moskwie (2010 r.), a także stypendystą Ministra Kultury („Młoda Polska”), Marszałka Województwa Śląskiego i Rządu Holenderskiego (Huygens).
Gra na różnych typach klawesynów i klawikordów, a także na historycznych fortepianach i organach. Jest zwolennikiem sztuki totalnej, jaką była muzyka baroku, gdy kompozytorzy wykonywali własne utwory z dużym udziałem improwizacji. Szczególnie ceniony jest za wykonywanie partii basso continuo w dziełach barokowych, i to nie tylko przez zespoły polskie, jak Capella Cracoviensis, Arte dei Suonatori czy {oh!} Orkiestra Historyczna, ale też światowych artystów: regularnie współpracuje z brytyjską skrzypaczką Rachel Podger i jej zespołem Brecon Baroque oraz ze skrzypkiem włoskim Enrico Onofrim i jego orkiestrą Divino Sospiro. „Nie mieliśmy dotąd klawesynisty, który z takim impetem zaistniałby w europejskim świecie muzyki dawnej” – zwraca uwagę Jacek Hawryluk.
Świątkiewicz występował już nie tylko w Europie, ale także w obu Amerykach i Azji. W bieżącym roku entuzjastycznie przyjęty został podwójny album ze wszystkimi koncertami klawiszowymi Johanna Gottfrieda Müthela, ostatniego ucznia Johanna Sebastiana Bacha, które solista gra z Arte dei Suonatori (szwedzka wytwórnia BIS); album otrzymał m.in. Diapason d’Or. Na jesieni ukazały się niemieckie koncerty barokowe z {oh!} Orkiestrą Historyczną (DUX), Sonaty różańcowe Bibera z Rachel Podger i innymi muzykami (Channel Classics) i utwory Telemanna z Pamelą Thorby (Linn Records). W przyszłym roku ukaże się jego druga, całkowicie solowa płyta „Cromatica” (pierwszą, „Musikalische Vielerley” z barokową niemiecką muzyką klawiszową, wydało w 2008 r. Radio Katowice), a także m.in. „Die Kunst der Fuge” Bacha z Rachel Podger i Brecon Baroque.
***
Oni nominowali:
Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”, „Beethoven Magazine”), Jacek Hawryluk (Polskie Radio Dwójka, „Gazeta Wyborcza”), Robert Kamyk (TVP Kultura), Dorota Kozińska („Muzyka w Mieście”, „Teatr”), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita”), Monika Pasiecznik („Odra”), Jakub Puchalski („Tygodnik Powszechny”), Adam Rozlach (Polskie Radio Jedynka), Adam Suprynowicz (Polskie Radio Dwójka), Marlena Wieczorek (Meakultura.pl).
***
Ponadto zgłoszeni zostali:
Bassem Akiki (dyrygent), Tymoteusz Bies (pianista), Adam Ciepliński (klarnecista), Jakub Chrenowicz (dyrygent), Krzysztof Cybulski (kompozytor), Aleksander Dębicz (pianista), Marzena Diakun (dyrygentka), Marta Dramowicz-Wojtacka (dyrygentka), Szymon Komasa (baryton), Natalia Kozłowska-Baińska (reżyserka operowa), Karol Kozłowski (tenor), Sławomir Kupczak (kompozytor), Rafał Łuc (akordeonista), Szymon Nehring (pianista), Marcin Stańczyk (kompozytor), Stanisław Suchora (menedżer), Jagoda Szmytka (kompozytorka), Małgorzata Walentynowicz (pianistka), Joanna Woś (sopranistka).