Paszporty POLITYKI to nagroda dla twórców kultury: ciągle młodych, ciągle dobrze zapowiadających się, ale już mających na koncie znaczące sukcesy. Nominację podpowiadają nam od lat najważniejsze postacie polskiej krytyki z różnych dziedzin, podchodzimy więc do sprawy jako do pewnego dojrzałego procesu.
Po tylu latach można sobie jednak pozwolić na małe korekty. Nie zmiany wprowadzane z dnia na dzień, bo nad rozszerzeniem listy kategorii myślimy od kilku lat. Kto pamięta poprzednią edycję, nie będzie zaskoczony. Nagrodę specjalną Kreatora Kultury, zarezerwowaną dla największych i najbardziej wpływowych postaci (m.in. Maria Janion, Elżbieta i Krzysztof Pendereccy, Andrzej Wajda), wręczyliśmy bohaterowi zbiorowemu: studiu CD Projekt Red, naszym najbardziej utytułowanym twórcom gier wideo, twórcom serii gier „Wiedźmin”. To był symboliczny wstęp do nagradzania młodych twórców także w tej dziedzinie.
Kategoria Kultura cyfrowa, którą uruchamiamy w tym roku, obejmuje wszelkie formy sztuki, dla których wyjściową, podstawową formą jest kod programowania. Ze szczególnym uwzględnieniem gier wideo na komputery, konsole i urządzenia przenośne, różnego rodzaju aplikacji, internetowych form sztuki i filmów interaktywnych. A może nawet form, których jeszcze nie ma. Zwycięzców szukamy wśród szefów studiów deweloperskich, szefów kreatywnych, pomysłodawców, programistów, scenarzystów, grafików i małych zespołów programistów. Nagrodę mogą otrzymać zarówno pojedyncze osoby, jak i całe studio. Choć Paszport uznajemy za nagrodę możliwie najbardziej indywidualną, więc podobnie jak w muzyce poważnej nagradzamy kwartety smyczkowe, ale nie zdarza nam się nagradzać orkiestr symfonicznych, tak i tu szukamy małych zespołów.
Liczymy na to, że nowa kategoria – pierwsza tego typu nagroda w prasie o profilu ogólnym – spotka się z dobrym przyjęciem i zainteresowaniem Czytelników.