Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Paszporty POLITYKI

Paszport do przyszłości

Paszporty POLITYKI 2016: relacja z gali

Laureaci w komplecie. Od lewej: Michał Staniszewski, Wacław Zimpel, Anna Smolar, Jan P. Matuszyński, Jan „Ptaszyn” Wróblewski (Kreator Kultury), Daniel Rycharski, Natalia Fiedorczuk-Cieślak i Marzena Diakun. Laureaci w komplecie. Od lewej: Michał Staniszewski, Wacław Zimpel, Anna Smolar, Jan P. Matuszyński, Jan „Ptaszyn” Wróblewski (Kreator Kultury), Daniel Rycharski, Natalia Fiedorczuk-Cieślak i Marzena Diakun. Leszek Zych / Polityka
Podczas 24. gali Paszportów POLITYKI po raz pierwszy wręczyliśmy nagrodę w kategorii Kultura cyfrowa. A w kuluarach rozmawiano głównie o artystach i politykach.
Widownia zgromadzona w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w WarszawiePiętka Mieszko/AKPA Widownia zgromadzona w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie

Tuż po przyznaniu Paszportu POLITYKI telefon laureata zawsze zalewa rozładowująca baterię fala wiadomości z gratulacjami. Sprawdził to w tym roku na własnej skórze Michał Staniszewski, twórca gry „Bound”, pierwszy nagrodzony w nowej kategorii paszportowej Kultura cyfrowa, która dołączyła do dotychczasowych: Filmu, Teatru, Literatury, Sztuk wizualnych, Muzyki poważnej i Muzyki popularnej. Wręczenie Staniszewskiemu nagrody w kategorii uwzględniającej najciekawsze aktualne dokonania artystów związanych ze sztuką cyfrową czy właśnie z rynkiem gier komputerowych było ważnym momentem tegorocznej edycji Paszportów POLITYKI. Galę, która odbyła się 10 stycznia w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, poprowadzili jak zwykle Grażyna Torbicka i Jerzy Baczyński, redaktor naczelny POLITYKI. „Po raz pierwszy od 25 lat dodaliśmy nową kategorię – mówił tego wieczoru Jerzy Baczyński. – Zainspirowało nas to, co się wydarzyło przed rokiem, kiedy naszą specjalną nagrodę wręczyliśmy twórcom gry »Wiedźmin« i pomyśleliśmy przy tej okazji, że na naszych oczach wyłania się zupełnie nowa, osobna kategoria sztuki. Używa ona jako tworzywa kodu programowania, ale jednocześnie wykorzystuje właściwie wszystkie narzędzia klasycznych sztuk: filmu, teatru, literatury czy muzyki poważnej”.

Te słowa o stopniowym poszerzaniu pola kultury cyfrowej mogły brzmieć w Teatrze Wielkim trochę futurystycznie. Wypowiedziane zostały wśród nowoczesnej scenografii składającej się z kilku warstw przestrzennych: ogromnych ruchomych ekranów i kilkudziesięciu pasów migoczących diod. Wśród świateł i ekranów ukryci zostali jeszcze muzycy – Zespół Rozrywkowy Jana Młynarskiego i Piotra Zabrodzkiego – grający muzykę skomponowaną specjalnie na to wydarzenie i akompaniujący solistom.

Polityka 3.2017 (3094) z dnia 17.01.2017; Kultura; s. 80
Oryginalny tytuł tekstu: "Paszport do przyszłości"
Reklama