Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Teatr

Triumf prostaczka

Recenzja spektaklu: "Parsifal", reż. Georg Rootering

Nikołaj Dorożkin (z lewej) w roli Parsifala Nikołaj Dorożkin (z lewej) w roli Parsifala M. Grotowski / Materiały prywatne
Opowieść o Parsifalu, niewinnym prostaczku, który ocala Graala.

Ostatni dramat muzyczny Wagnera to jego swoisty testament muzyczny i ideowy. Twórca „Tetralogii” przechodzi od mitologii germańskiej do średniowiecznej chrześcijańskiej legendy o rycerzach Graala. Muzyka – choć, jak we wcześniejszych dziełach, opiera się na motywach przewodnich – jest o wiele bardziej skupiona, pełna żarliwości religijnej, mimo że w treści ważnym motywem jest walka zmysłowości z wiarą.

Opowieść o Parsifalu, niewinnym prostaczku, który ocala Graala, wymaga dużych umiejętności i znakomitej kondycji zarówno śpiewaków, jak i orkiestry. Imponujące, że Opera Wrocławska, która z konsekwencją przypomina w ostatnich latach swoje przedwojenne tradycje wagnerowskie, przedstawiając – po raz pierwszy po wojnie! – „Parsifala” jest w stanie obsadzić go niemal całkowicie swoimi artystami. Wśród głównych solistów są co prawda Rosjanie, ale to już stali członkowie wrocławskiego zespołu. Znakomitym Parsifalem jest Nikołaj Dorożkin, a w skomplikowaną postać Kundry wcieliła się Jewgienia Kuzniecowa. Niemiecki reżyser Georg Rootering stworzył na scenie plastyczny, sugestywny obraz oparty na obracających się schodach i systemie projekcji, a Walter E. Gugenbauer (również Niemiec) i Tomasz Szreder przygotowali rzecz muzycznie.

Richard Wagner, Parsifal, reż. Georg Rootering, Opera Wrocławska

Polityka 20.2011 (2807) z dnia 10.05.2011; Afisz. Premiery; s. 63
Oryginalny tytuł tekstu: "Triumf prostaczka"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Łomot, wrzaski i deskorolkowcy. Czasem pijani. Hałas może zrujnować życie

Hałas z plenerowych obiektów sportowych może zrujnować życie ludzi mieszkających obok. Sprawom sądowym, kończącym się likwidacją boiska czy skateparku, mogłaby zapobiec wcześniejsza analiza akustyczna planowanych inwestycji.

Agnieszka Kantaruk
23.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną