Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Teatr

Diabelski kapitalizm

Recenzja spektaklu: "1666", reż. Michał Zadara

Ramą spektaklu jest recytowana przez aktorów „Mistyka finansów” Juliana Tuwima, skecz o pożyczaniu pieniędzy przez ludzi i państwa Ramą spektaklu jest recytowana przez aktorów „Mistyka finansów” Juliana Tuwima, skecz o pożyczaniu pieniędzy przez ludzi i państwa Teatr Żydowski w Warszawie / materiały prasowe
Singer w „Szatanie w Goraju” opisuje mechanizm tworzenia się sekty.

Z Bogiem, jego (bardzo ziemskimi) prorokami i ich proroctwami nakazującymi porzucanie starych, rygorystycznych norm na rzecz rewolucji moralnej aż po upadek i świadomość, że zostało się oszukanym, choć bez dopuszczania do siebie myśli, że przecież chciało się nim zostać i że współtworzyło się oszustwo. Michał Zadara potraktował opowieść Singera jako matrycę przekształcania się dawnego, zdrowego kapitalizmu w jego współczesną rozpasaną – diabelską – wersję. Także miała swoich proroków zalecających życie ponad stan, swoje rytuały w postaci pożyczania pieniędzy i rzesze wyznawców, którzy dziś czują się oszukani. Ramą spektaklu jest recytowana przez aktorów „Mistyka finansów” Juliana Tuwima, skecz o pożyczaniu pieniędzy przez ludzi i państwa.

Na poziomie idei wszystko się więc nieźle domyka: Singer, Tuwim i Zadara. Gorzej z teatrem. Zadara sięgnął po swoje stare chwyty: zerwanie z teatralną iluzją (aktorzy m.in. informują widzów, żeby wyłączyli komórki), narracja w trzeciej osobie, surowość i brzydota (scenografia to kilka krzeseł i wieszaki na ubrania), „Brechtowskie” tytuły kolejnych rozdziałów opowieści. Wszystko to krzyczy, że sztukę swoją reżyser widzi edukacyjną. Jeśli jednak w najlepszych spektaklach potrafił nasycić swoje sceniczne wykłady dawką (auto)ironii – pewnie także dzięki świetnym aktorom – to tym razem miał do dyspozycji aktorów Teatru Żydowskiego – spiętych i widocznie onieśmielonych nową dla nich formą. Efektem jest wykład, w którym tyle życia, ile w prezentacji w Power Poincie.

1666, według „Szatana w Goraju” Isaaka Bashevisa Singera, reż. Michał Zadara, Teatr Żydowski w Warszawie

Polityka 37.2011 (2824) z dnia 07.09.2011; Afisz. Premiery; s. 73
Oryginalny tytuł tekstu: "Diabelski kapitalizm"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Kraj

Kaczyński się pozbierał, złapał cugle, zagrożenie nie minęło. Czy PiS jeszcze wróci do władzy?

Mamy już niezagrożoną demokrację, ze zwyczajowymi sporami i krytyką władzy, czy nadal obowiązuje stan nadzwyczajny? Trwa właśnie, zwłaszcza w mediach społecznościowych, debata na ten temat, a wynik wyborów samorządowych stał się ważnym argumentem.

Mariusz Janicki
09.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną