Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Teatr

Wariacje biblijne

Recenzja spektaklu: "Opowieści biblijne", dyrygent: Jakub Chrenowicz

Scena z „Kaina i Abla” Scena z „Kaina i Abla” Ewa Krasucka / Teatr Wielki Opera Narodowa w Warszawie
Cztery gwiazdki to średnia dla spektaklu złożonego z trzech baletów. Ale za pierwszy należy się pięć.

Nie byle komu, bo trzem wielkim artystom swojej epoki: Siergiejowi Prokofiewowi, George’owi Balanchine i Georges’owi Rouault, współautorom „Syna marnotrawnego”, ostatniej realizacji słynnych Baletów Rosyjskich (premiera miała miejsce trzy miesiące przed śmiercią Diagilewa). Choreografia Balanchine’a nie jest tu poddana tylko – jak to najczęściej u niego bywało – estetyce, lecz także emocjom, w czym dopasowuje się do muzyki. Rekonstrukcja jest pieczołowita (świetny Maksim Wojtiul w roli tytułowej).

Do tego historycznego spektaklu dodano dwa współczesne. „Kain i Abel” Emila Wesołowskiego, z dobranymi fragmentami muzyki Andrzeja Panufnika, opowiada w skrócie historię dwóch braci (ten zły jest w białej koszuli i krawacie). Tym razem jednak poszło o dziewczynę, nie jest to więc całkiem opowieść biblijna. Enigmatyczna jest trzecia choreografia – „Sześć skrzydeł aniołów” Jacka Przybyłowicza (z kiepsko wykonanymi utworami Pergolesiego, Vivaldiego i Bacha, przeplecionymi muzyką elektroniczną kompozytora o pseudonimie Prasqual), gdzie grupa tańcząca klasycznie przeplata się z grupą tzw. tańca współczesnego, gromadząc się wokół martwego ciała (może Chrystusa?). Do obu współczesnych realizacji prostą i efektowną scenografię wykonał Boris Kudlička.

Opowieści biblijne, dyrygent: Jakub Chrenowicz, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie

Polityka 17-18.2012 (2856) z dnia 25.04.2012; Afisz. Premiery; s. 119
Oryginalny tytuł tekstu: "Wariacje biblijne"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Łomot, wrzaski i deskorolkowcy. Czasem pijani. Hałas może zrujnować życie

Hałas z plenerowych obiektów sportowych może zrujnować życie ludzi mieszkających obok. Sprawom sądowym, kończącym się likwidacją boiska czy skateparku, mogłaby zapobiec wcześniejsza analiza akustyczna planowanych inwestycji.

Agnieszka Kantaruk
23.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną