Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Teatr

Wybaw nas, Panie!

Recenzja spektaklu: „Nie-Boska komedia. Wszystko powiem Bogu!”, reż. Monika Strzępka

Juliusz Chrząstowski jako Orcio i Dorota Segda jako Barbara Niechcic Juliusz Chrząstowski jako Orcio i Dorota Segda jako Barbara Niechcic Magda Hueckel / materiały prasowe
Akcja toczy się w podglebiu polskiej współczesności.

Nad sceną wiszą drzewa, pod ich korzeniami szlachecki dworek sąsiaduje z inteligencką kawiarnią, kserokopiarką i kozetką psychoterapeuty, w tle zaś wieża strzelnicza i karuzela, jaka kręciła się przy murze warszawskiego getta w wierszu Miłosza. Jak to w spektaklach tego duetu, i tu mieszają się czasy, perspektywy i racje, a błyskotliwe myśli sąsiadują z powtórkami i publicystyką. Przedstawienie powstało jako odpowiedź na spektakl Olivera Frljicia na podstawie „Nie-Boskiej komedii”, którego dyrektor Starego Jan Klata rok temu nie dopuścił na scenę po fali prawicowej nagonki – chodziło o polski antysemityzm.

Barbara Niechcic (świetna Dorota Segda) żyje nostalgią za epoką arystokratów, Zygmunt Krasiński/Hrabia Henryk (Marcin Czarnik/Małgorzata Hajewska-Krzysztofik) szaleje ze strachu przed nadciągającym nowym porządkiem, którego wcieleniem są dla niego silni ekonomicznie Żydzi, wśród nich Rotschild/Wilk z Wall Street (Szymon Czacki) – symbol zarówno Holocaustu, powojennych pogromów i dzisiejszego 1 proc. bogatych. Jest też teoretyczny beneficjent nowego porządku, czyli robotnik, któremu udało się wykształcić córkę. Co z tego, skoro cały jej awans społeczny to frustrująca wegetacja w korporacji przy kserokopiarce? Zbiorowa histeria i rozczarowanie mogą przerodzić się w krwawą rewolucję, wieszczoną przez Orcia i dwuosobowy chórek w żałobie (z powracającą, sugestywną wyliczanką dat wojen i przewrotów). Finał ze śpiewaną w mroku modlitwą: „Od powietrza, głodu, ognia i wojny, wybaw nas, Panie!”, na długo zostaje w pamięci.

Paweł Demirski, Nie-Boska komedia. Wszystko powiem Bogu!, reż. Monika Strzępka, Stary Teatr w Krakowie

Polityka 2.2015 (2991) z dnia 06.01.2015; Afisz. Premiery; s. 65
Oryginalny tytuł tekstu: "Wybaw nas, Panie!"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Historia

Dlaczego tak późno? Marian Turski w 80. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim

Powstanie w warszawskim getcie wybuchło dopiero wtedy, kiedy większość blisko półmilionowego żydowskiego miasta już nie żyła, została zgładzona.

Marian Turski
19.04.2023
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną