Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Teatr

Księżna skandalistka

Recenzja spektaklu: „Powder Her Face”, reż. Mariusz Treliński

„Powder Her Face”, reż. Mariusz Treliński „Powder Her Face”, reż. Mariusz Treliński Krzysztof Bieliński / materiały prasowe
Koprodukcja Opery Narodowej z brukselskim Théâtre de la Monnaie to bardzo udany spektakl.

Smutna historia życia Margaret Campbell, księżnej Argyll, jednej z pierwszych brytyjskich celebrytek, znanej głównie z bujnego życia erotycznego, stała się w 1995 r., czyli parę lat po jej śmierci w nędzy i zapomnieniu, tematem debiutu operowego 23-letniego Thomasa Adèsa, dziś uznawanego za najsłynniejszego współczesnego kompozytora brytyjskiego. Jak sama bohaterka, tak i dzieło zostało wówczas uznane za skandalizujące (zwłaszcza z powodu dosłowności sceny erotycznej w środku utworu), ale zarazem znakomicie napisane. Adès stał się w świecie twórcą modnym i dobrze, że w końcu zapoznajemy się pomału z jego muzyką. A jest to muzyka bardzo zawiła i wobec wykonawców wymagająca, choć jednocześnie zawiera chwytliwe aluzje do stylistyki z przeszłości, poczynając od „Śmierci i dziewczyny” Schuberta po tanga Gardela i Piazzolli. Dobrze sobie z tymi trudnościami radzi kameralny zespół instrumentalny pod batutą Alejo Péreza, jak również importowani soliści: Allison Cook (mezzosopran, rola tytułowa), Kerstin Avemo (sopran), Leonardo Capalbo (tenor) i Peter Coleman-Wright (baryton). Boris Kudlička stworzył na scenie Opery Narodowej (na której mieści się również widownia) estetyczną przestrzeń. Mariuszowi Trelińskiemu temat dzieła jest bliski i to jest widoczne, choć nie byłby sobą, gdyby nawet we współczesnej treści czegoś nie zmienił (w owej osławionej scenie erotycznej pojawia się na scenie stacja benzynowa, podczas gdy tekst wyraźnie mówi o pokoju hotelowym). W sumie jednak ta koprodukcja Opery Narodowej z brukselskim Théâtre de la Monnaie to jeden z bardziej udanych jego spektakli.

Thomas Adès, Powder Her Face, reż. Mariusz Treliński, Opera Narodowa

Polityka 21.2015 (3010) z dnia 19.05.2015; Afisz. Premiery; s. 83
Oryginalny tytuł tekstu: "Księżna skandalistka"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Łomot, wrzaski i deskorolkowcy. Czasem pijani. Hałas może zrujnować życie

Hałas z plenerowych obiektów sportowych może zrujnować życie ludzi mieszkających obok. Sprawom sądowym, kończącym się likwidacją boiska czy skateparku, mogłaby zapobiec wcześniejsza analiza akustyczna planowanych inwestycji.

Agnieszka Kantaruk
23.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną