Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Teatr

70-lecie Seweryna

Recenzja spektaklu: „Krapp i dwie inne jednoaktówki”, reż. Antoni Libera

Od lewej: Antoni Ostrouch i Andrzej Seweryn w pierwszej z trzech jednoaktówek Od lewej: Antoni Ostrouch i Andrzej Seweryn w pierwszej z trzech jednoaktówek Krzysztof Bieliński / materiały prasowe
Przykro pisać, ale inscenizacja nie porywa, jest rodzajem hołdu złożonego tradycji teatru i niczym więcej.

Pierwszy spektakl trójki Beckett-Libera-Seweryn – połączenie „Końcówki” i „Szczęśliwych dni” – otwierał pięć lat temu dyrekcję Seweryna w Polskim, drugim – złożonym z „Ostatniej taśmy”, Fragmentu dramatycznego II i Impromptu „Ohio” – aktor świętuje 70. urodziny. Przykro pisać, ale żadna z inscenizacji nie porywa, obie są rodzajem hołdu złożonego tradycji teatru i niczym więcej. 69-letni Krapp z „Ostatniej taśmy” jest niespełnionym pisarzem, który dla sztuki poświęcił miłość, związki, życie, a teraz, odsłuchując fragmenty swojego mówionego pamiętnika, zastanawia się, czy jego wybory życiowe miały sens i czy cokolwiek go łączy z sobą sprzed kilkudziesięciu, a nawet kilkunastu lat. To – obok Szekspirowskich Leara czy Prospera – rola, którą aktorzy lubią podsumowywać długą karierę. Albo kokietować, że ją podsumowują. Przed Sewerynem grali ją m.in. Tadeusz Łomnicki i Zbigniew Zapasiewicz. Seweryn Leara już zagrał, zresztą w podobnej charakteryzacji, z rozczochraną brodą i rozwianym włosem, teraz przyszła kolej na Krappa, który w jego wydaniu jest zramolałym starcem w brudnym ubraniu i z pobieloną twarzą, co ma pewnie podkreślać, że pytania Krappa pisarza zadaje sobie aktor. Umieszczenie tej słynnej jednoaktówki między dwiema niemal nieznanymi niewiele zmienia w odbiorze. W obu Sewerynowi towarzyszy Antoni Ostrouch. W pierwszej wcielają się w swoistych urzędników próbujących, bez sukcesu, na podstawie zgromadzonych „akt” odpowiedzieć na pytanie, kim i jaki był człowiek, który zaraz zakończy swoje życie. W drugiej siedzą przy świeczce, niemal pokryci pajęczyną, jeden czyta, drugi słucha – komentarz do odwieczności zadawanych przez Becketta pytań?

Samuel Beckett, Krapp i dwie inne jednoaktówki, reż. Antoni Libera, Teatr Polski w Warszawie

Polityka 19.2016 (3058) z dnia 03.05.2016; Afisz. Premiery; s. 71
Oryginalny tytuł tekstu: "70-lecie Seweryna"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Łomot, wrzaski i deskorolkowcy. Czasem pijani. Hałas może zrujnować życie

Hałas z plenerowych obiektów sportowych może zrujnować życie ludzi mieszkających obok. Sprawom sądowym, kończącym się likwidacją boiska czy skateparku, mogłaby zapobiec wcześniejsza analiza akustyczna planowanych inwestycji.

Agnieszka Kantaruk
23.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną