Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Teatr

Banalne zło Dmowskiego

Recenzja spektaklu: „Myśli nowoczesnego Polaka. Roman Dmowski”, reż. Grzegorz Laszuk

Od lewej: Paweł Siwiak, Anna Wojnarowska, Jakub Papuga i Monika Roszko Od lewej: Paweł Siwiak, Anna Wojnarowska, Jakub Papuga i Monika Roszko Dariusz Ozdoba / materiały prasowe
Czwórka aktorów, akompaniując sobie na instrumentach, bezlitośnie, ale z dużą dawką ironii referuje biografię Dmowskiego.

Grzegorz Laszuk, współtwórca offowej grupy Komuna Warszawa, z sukcesem zadebiutował w repertuarowym teatrze wypowiedzią o Romanie Dmowskim – nacjonaliście, antysemicie i głównym ideologu polskiej prawicy po dzień dzisiejszy. W spektaklu, którego premiera odbyła się w poznańskim Teatrze Polskim 11 listopada, autor „Myśli nowoczesnego Polaka” staje się wcieleniem banalności zła z pism Hannah Arendt. Człowiekiem, który „źle używał rozumu”, nie potrafił albo też nie chciał myśleć krytycznie, wnikliwie i samodzielnie, i tą swoją niemocą zaraża kolejne pokolenia. Na szczęście nie jest to wykład, tylko spektakl, i poza słuszną treścią ma też ciekawą formę.

Anna Wojnarowska, Grzegorz Laszuk, Myśli nowoczesnego Polaka. Roman Dmowski (nieautoryzowana biografia), reż. Grzegorz Laszuk, Teatr Polski w Poznaniu

Polityka 48.2016 (3087) z dnia 22.11.2016; Afisz. Premiery; s. 77
Oryginalny tytuł tekstu: "Banalne zło Dmowskiego"
Reklama