Recenzja wystawy: Zorka Project, "Przeciętni"

Nieprzeciętni przeciętni
Tytuł wręcz odstraszający, ale bogactwo społecznych, obyczajowych i psychologicznych refleksów niezrównane.
Przeciętni Rosjanie Olga Witaljewna Każdan i Iwan Aleksandrowicz Kumaniajew
Zorka Project/materiały prasowe

Przeciętni Rosjanie Olga Witaljewna Każdan i Iwan Aleksandrowicz Kumaniajew

Monika Bereżecka i Monika Redzisz pracują razem już 11 lat i zrealizowały w tym czasie szereg interesujących projektów. Stworzyły cykle zdjęć przedstawiających rozliczne grupy społeczne, m.in. drag queen, kulturystki, zakonnice, uchodźców, kierowców tirów czy matki z córkami. Niezmienna formuła jest na pozór nieatrakcyjna: stateczne portrety bohaterek (i bohaterów) nieruchomo patrzących w obiektyw. Ale dobór tematów i modeli sprawia, że zdjęcia zaciekawiają, a przy okazji niosą dużą dawkę socjologicznych obserwacji. Podobnie jest z najnowszym, realizowanym już od trzech lat, przedsięwzięciem.

Tytuł wręcz odstraszający: „Przeciętni”, ale bogactwo społecznych, obyczajowych i psychologicznych refleksów niezrównane. Tym bardziej że pracom towarzyszą dodatkowe odautorskie komentarze, wzbogacające wiedzę o portretowanych. Owych przeciętnych – którzy mają przecież swoje odrębne opinie, wspomnienia, uczucia i marzenia – artystki fotografowały w Polsce, Czechach oraz Rosji, prowokując przy okazji do rozmyślań nad różnicami i podobieństwami między tymi trzema słowiańskimi narodami. Ten intrygujący projekt utrwalił pozycję Zorka Project jako czołowego przedstawiciela tzw. nowego dokumentalizmu w polskiej fotografii.

Przeciętni, Zorka Project (Monika Bereżecka, Monika Redzisz), Gdańska Galeria Fotografii, wystawa czynna do 23 października

Czytaj także

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj