Recenzja wystawy: "Themersonowie i awangarda"
Eksperymentujący małżonkowie
Gdyby szukać w polskiej kulturze XX w. twórców najbardziej uniwersalnych, a równocześnie kreatywnych, to wybór padłby zapewne na Franciszkę i Stefana Themersonów.
Różnorodność zainteresowań i twórczych działań Franciszki i Stefana Themersonów  budzi podziw.
Muzeum MS2 Łódź/Muzeum Sztuki w Łodzi

Różnorodność zainteresowań i twórczych działań Franciszki i Stefana Themersonów budzi podziw.

Różnorodność ich zainteresowań i twórczych działań budzi podziw: od fotografii po literaturę i działalność wydawniczą, od malarstwa i grafiki po filozofię i teorię sztuki. Ale szczególnie zaskakujące i nowatorskie sukcesy odnieśli w kinie. Nakręcili tylko siedem krótkich, eksperymentalnych filmów, wszystkie między 1930 a 1945 r. Ale każdy z nich wyprzedzał epokę i wnosił do sztuki kinematograficznej unikatowe walory, które dopiero wiele, wiele lat później odkryli twórcy spod znaku nowych mediów. Niestety, cztery z tych obrazów, w tym przełomowe „Apteka” i „Europa”, zaginęły podczas wojny. Atrakcją łódzkiej wystawy będą natomiast pozostałe trzy zachowane filmy: absurdalna, metaforyczna humoreska „Przygoda człowieka poczciwego” (1937), niezwykły antyhitlerowski film propagandowy „Calling Mr. Smith” (1943) oraz „Oko i ucho”, przez niektórych uważany za prekursorski wobec gatunku wideoklipu. Filmy mają godną oprawę w postaci szerszej prezentacji dorobku tego niezwykłego małżeństwa: rysunki, obrazy oraz wydawnictwa z ich autorskiej oficyny Gaberbocchus Press. Jest bogaty program towarzyszący i obszerny katalog, a nawet reedycja ich autorskiego komiksu. Wszystko pozwala lepiej zrozumieć tę niełatwą, ale ważną sztukę.

 

Themersonowie i awangarda, Muzeum ms2, Łódź, czynna do 5 maja

Czytaj także

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj