Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Wystawy

Niezgoda buduje?

Recenzja wystawy: „Crimestory”

Robert Wałęka, „Narożnik bezpieczeństwa”, kaktus, akryl, 2012 r. Robert Wałęka, „Narożnik bezpieczeństwa”, kaktus, akryl, 2012 r. Robert Wałęka / materiały prasowe
Na wystawie zebrano prace polskich artystów powstałe w ostatnich 20 latach, które drażnią naszą wrażliwość, naruszają normy i reguły społeczne.

Dla jednych sztuka to balsam na duszę, źródło piękna i afirmacji. Dla innych lustro, w którym winniśmy się przeglądać. Dla kuratora tej wystawy to przede wszystkim zepsuta zwrotnica, która wykoleja nas z wytyczonych szlaków życia. Bomba wrzucona między zadowolonych widzów galerii. Na wystawie zebrano zatem prace polskich artystów powstałe w ostatnich 20 latach, które drażnią naszą wrażliwość, naruszają normy i reguły społeczne, za nic mają sobie poprawną polityczność, jak to ciekawie zaznaczono w opisie wystawy: „bronią się przed akceptacją”.

Pomysł na wystawę to odważny, zważywszy, że w naszym społeczeństwie i tak panuje przekonanie, iż współcześni twórcy zajmują się głównie prowokowaniem i skandalami, a nie potrafią namalować konia. Z drugiej jednak strony bliski znanej tezie historii sztuki, w myśl której to właśnie przekraczanie granic rodziło zazwyczaj dzieła ponadprzeciętne. Wśród tych, których uznano za nieschlebiających odbiorcom, znalazła się silna grupa laureatów Paszportów POLITYKI: Wojciech Bąkowski, Aneta Grzeszykowska, Karol Radziszewski i Twożywo, a także m.in. rysownik Marek Raczkowski, Artur Żmijewski czy Jacek Markiewicz, przeżywający – dzięki skandalowi z „Adoracją” – artystyczny renesans. Ciekawe, kto w tym toruńskim kryminale okaże się ofiarą: artysta czy widz?

 

Crimestory, wystawa zbiorowa, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, Toruń, do 1 czerwca

Polityka 13.2014 (2951) z dnia 25.03.2014; Afisz. Premiery; s. 76
Oryginalny tytuł tekstu: "Niezgoda buduje?"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Historia

Dlaczego tak późno? Marian Turski w 80. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim

Powstanie w warszawskim getcie wybuchło dopiero wtedy, kiedy większość blisko półmilionowego żydowskiego miasta już nie żyła, została zgładzona.

Marian Turski
19.04.2023
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną