Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Wystawy

Kolejna twarz Kantora

Recenzja wystawy „Schlemmer/Kantor”

Figura druciana i figura abstrakcyjna z „Baletu triadycznego”. Zdjęcie z wystawy „Bauhaus: 1919–28”, MoMA, Nowy Jork, 1938–39 Figura druciana i figura abstrakcyjna z „Baletu triadycznego”. Zdjęcie z wystawy „Bauhaus: 1919–28”, MoMA, Nowy Jork, 1938–39 Hansel Mieth/Bauhaus Archiv Berlin / materiały prasowe
Zarówno konstruktywizm, jak i Bauhaus reprezentują estetykę, którą trudno skojarzyć z dorobkiem Kantora. A jednak i ku nim artysta się skłaniał.

Cricoteka z żelazną konsekwencją realizuje program przybliżania widzom kolejnych aspektów dorobku Tadeusza Kantora. Tym razem mamy okazję przyjrzeć się bliżej wpływom, jakie na twórczość Kantora miał zmarły w 1943 r. niemiecki teoretyk sztuki, teatru i tańca, wykładowca Bauhausu i zwolennik konstruktywizmu Oskar Schlemmer. A rzecz dotyczy najdawniejszego okresu w reżyserskiej pracy Kantora i takich spektakli, jak „Śmierć Tintagilesa” z 1937 r. czy „Balladyny” wystawionej w 1943 r. Z jednej więc strony wybrano 40 prac Kantora, w których ów wpływ widać (w tym dwa nigdy wcześniej niepokazywane publicznie szkicowniki!). I zestawiono je z 66 zdjęciami z archiwum Bauhausu dotyczącymi głównie tzw. Baletu Triadycznego, czyli najsłynniejszego projektu Schlemmera. Całość uzupełniają dwa filmy pokazujące współczesne rekonstrukcje (niemiecką i amerykańską) owego baletu. Krakowska ekspozycja raczej nie porwie tłumów, bo bliżej jej do odbiorcy bardziej wyrafinowanego, lubiącego tropić subtelne związki i relacje. Zarówno konstruktywizm, jak i Bauhaus reprezentują estetykę, którą trudno skojarzyć z dorobkiem Kantora. A jednak i ku nim artysta się skłaniał.

Schlemmer/Kantor, Cricoteka, Kraków, do 15 stycznia 2017 r.

Polityka 42.2016 (3081) z dnia 11.10.2016; Afisz. Premiery; s. 83
Oryginalny tytuł tekstu: "Kolejna twarz Kantora"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Łomot, wrzaski i deskorolkowcy. Czasem pijani. Hałas może zrujnować życie

Hałas z plenerowych obiektów sportowych może zrujnować życie ludzi mieszkających obok. Sprawom sądowym, kończącym się likwidacją boiska czy skateparku, mogłaby zapobiec wcześniejsza analiza akustyczna planowanych inwestycji.

Agnieszka Kantaruk
23.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną