Ludzie i style

Przestrzenie w cenie

Nowa moda na miejskie place

Plac Europejski – osobliwa hybryda placu i parku, którą Belgowie zaprojektowali w najdrobniejszych szczegółach z myślą o warszawiakach Plac Europejski – osobliwa hybryda placu i parku, którą Belgowie zaprojektowali w najdrobniejszych szczegółach z myślą o warszawiakach Ghelamco
Już wkrótce zostanie otwarty w Warszawie miejski plac – pierwszy od czasów odbudowy stolicy zaprojektowany i stworzony od zera. Powstał nie na zlecenie ratusza, ale jako kaprys prywatnego inwestora.
Widok z Placu na pobliskie wieżowce.Ghelamco Widok z Placu na pobliskie wieżowce.

Nowy plac będzie nosił, dziś bardziej ryzykowną niż jeszcze rok temu, nazwę plac Europejski. Znajduje się w odległości zaledwie kilkudziesięciu metrów od stacji metra Rondo Daszyńskiego, niemal w centrum miasta. Jest elementem większego kompleksu biurowego, w skład którego wchodzi jeszcze efektowny 220-metrowy wieżowiec Warsaw Spire oraz dwa mniejsze budynki.

Plac Europejski otwiera się na cztery różne ulice i stwarza w tej części stolicy zupełnie nową urbanistyczną jakość. A prywatna belgijska firma nie próbuje wycisnąć z zakupionej działki dodatkowych metrów kwadratowych powierzchni biurowej, przeznaczając spore pieniądze w wypieszczoną, ogólnodostępną przestrzeń. Dlaczego? Dyrektor Handlowy i Rozwoju Ghelamco Polska, inwestora projektu, Jarosław Zagórski ma krótką odpowiedź: „budowanie wizerunku firmy”. Jego zdaniem konkurencja na rynku jest duża i trzeba się czymś wyróżniać. Do niedawna starano się wyróżnić ceną, jakością usług, lokalizacją. Ale nowe biurowce szczelnie odgradzano od miasta i najbliższego otoczenia, stwarzając wrażenie oaz mniejszego lub większego luksusu dla białych kołnierzyków. Podobnie zresztą, jak czynili deweloperzy stawiający tzw. apartamentowce.

Dziś coś się zmienia. Jako pierwsi standardy przełamali inwestorzy osiedli mieszkaniowych, a wzorcowym przykładem próby wtopienia nowych budynków w tkankę miasta stała się choćby 19. Dzielnica w Warszawie (Jems Architekci). Wygląda na to, że Ghelamco próbuje ów trend przenieść do świata biurowców. Społeczne zainteresowanie tworzeniem miejskich, ogólnodostępnych, przyjaznych mieszkańcom przestrzeni publicznych z pewnością rośnie, wzmacniane przez modę na tzw.

Polityka 7.2016 (3046) z dnia 09.02.2016; Ludzie i Style; s. 88
Oryginalny tytuł tekstu: "Przestrzenie w cenie"
Reklama