Co tak naprawdę wiesz o zdrowym odżywianiu? Odpowiada dietetyk
Najkrótszą drogą do długowieczności jest zdrowa dieta. Dr hab. Małgorzata Drybień z katedry żywienia człowieka na SGGW w Warszawie odpowiada na pytania z naszego quizu.
Max Oppenheim/Getty Images

1. Jajka są bardzo tłuste i niedobre dla serca. Dlatego powinny być ograniczane do trzech tygodniowo  FAŁSZ
– Nie jest to prawda. Przeprowadzono badania, których wyniki jasno pokazały, że jajka nie podnoszą poziomu cholesterolu we krwi. Zawierają cholesterol, ale nie przekłada się on na poziom cholesterolu w naszej krwi. Tak więc nie ma żadnych przeciwwskazań przed spożywaniem jajek. Co więcej, jajko ma wiele zalet. Zawiera dużo luteiny, która zapobiega utracie wzroku związanej z wiekiem, zawiera witaminy B12 i D. Jajka mogą być pomocne w odchudzaniu, ponieważ są niskokaloryczne i dają uczucie sytości, które utrzymuje się przez długi czas.

2. Dobrym zamiennikiem cukru jest stewia PRAWDA
– Stewia nie jest cukrem, tylko innym związkiem chemicznym dającym uczucie słodkości. Z drugiej strony nie ma wartości energetycznej, co oznacza, że od niej nie utyjemy.

3. Tyjemy przez węglowodany FAŁSZ
– Głównym powodem tycia jest spożywanie nadmiaru żywności, w tym nadmiaru węglowodanów, nadmiaru tłuszczów czy białka, w stosunku do tego, co jest nam potrzebne. Więc jeżeli spożywamy za dużo węglowodanów w stosunku do tego, czego nasz organizm potrzebuje, to owszem, utyjemy. Ale tak samo by się stało, gdybyśmy jedli nadmiar białka.

4. Dieta składająca się wyłącznie z surowych warzyw jest najzdrowsza, ponieważ zapewnia enzymy, które ułatwiają nam trawienie FAŁSZ
– Spożywając same warzywa, dostarczamy organizmowi mało składników energetycznych. Żyjąc w naszym klimacie, organizm potrzebuje energii, żeby się ogrzać. Można więc powiedzieć, że odżywiając się wyłącznie surowymi warzywami, głodzimy nasz organizm. Co prawda możemy osiągnąć uczucie sytości, ale nie dostarczymy niezbędnych naszemu ciału składników, co odbije się na naszym zdrowiu. Jest to ważna zasada, szczególnie w przypadku dzieci.

5. Jeżeli chcemy osiągnąć pełne korzyści z jedzenia roślin strączkowych, należy je podawać razem z produktami pochodzenia mięsnego  PRAWDA
– Białko dla naszego organizmu jest najzdrowsze, jeżeli zawiera komplet aminokwasów egzogennych. Są to składniki, których organizm nie potrafi wytworzyć sam. Rośliny strączkowe mają niektóre z tych aminokwasów w zbyt małej ilości. I teraz żeby dobrze wykorzystać te aminokwasy, do dania trzeba dołożyć produkty mięsne. Wtedy uzyskamy pełen efekt. Chodzi o wzajemne oddziaływanie białek na siebie. Więc jeżeli zjemy tylko soczewicę, bez dodatku mięsa, to nasz organizm nie wykorzysta części zawartych w niej aminokwasów.

6. Kalorie zjedzone na noc odłożą się w postaci tłuszczu, a te zjedzone rano zostaną zamienione na energię FAŁSZ
– Jeżeli jemy rano, to jesteśmy aktywni i energię zużywamy na bieżące potrzeby. Jeżeli na noc zjemy dużo, bezpośrednio przed snem, to niekoniecznie zaraz się to zamieni w tłuszcz, ale będziemy się gorzej czuć. Bo to, czy odkładamy tkankę tłuszczową, zależy od tego, ile jemy – i to niezależnie od tego, czy jemy rano czy wieczorem. Jeżeli wieczorem zjemy tyle, żeby zaspokoić głód, to nie odkłada się to w postaci tłuszczu. Pod warunkiem, że nie mamy nadwagi.

7. Mam problemy z wagą, ponieważ jem pszenicę i nabiał, których organizm nie potrafi przetworzyć FAŁSZ
– Nasz organizm z powodzeniem trawi zarówno pszenicę, jak i nabiał.

8. Używanie mikrofali zabija większość składników odżywcze w pożywieniu FAŁSZ
– W mikrofali powstaje temperatura do 100 stopni C i jest ona krótkotrwała. Więc jakieś straty w ilości składników odżywczych są, ale nie są wcale aż tak duże. O wiele większe straty ponosimy, kiedy gotujemy produkt w dużej ilości wody, którą później wylewamy.

9. Masz ochotę na konkretne produkty, ponieważ Twój organizm potrzebuje składników, które się w nich znajdują FAŁSZ
– Nie znam badań, które by na to wskazywały. Natomiast jeśli chodzi o aminokwasy, to zwierzęta mają bardzo dobrą zdolność do wychwytywania, w których produktach są dobre dla nich aminokwasy. Człowiek prawdopodobnie też to potrafi. Jeżeli jakiś produkt zawiera niedobór aminokwasu egzogennego, to zwierzę tego produktu jeść nie będzie i będzie szukało takiego pożywienia, które zawiera aminokwas w odpowiedniej ilości. Natomiast jeżeli chodzi o inne teorie, to nie zostały one udowodnione. A częściej mówi się o tym, że kojarzymy produkty smakowo i sięgamy po określony produkt, ponieważ chcemy poczuć przyjemny smak.

Trendy, komentarze

W nowej POLITYCE

Zobacz pełny spis treści »

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj