Ludzie i style

Jeden skuteczny sposób na rzucenie palenia

Tumblr
Skoro profilaktyka zawodzi, to może trzeba się uciec do bardziej radykalnych metod? Ta konkretna jest radykalna, choć banalna.

Żeby zerwać z nałogiem – zresztą nie tylko nikotynowym – trzeba dużo silnej woli i mocnego postanowienia poprawy. Tyle że silną wolę trudno w sobie wykształcić, a postanowień dotrzymujemy zwykle krótko (w noworocznych i przedwakacyjnych trwamy na ogół koło dwóch tygodni). Doświadczenie palaczy podpowiada, że czasem dopiero silny bodziec z zewnątrz skłania do zmiany trybu życia i wyeliminowania szkodliwych nawyków. Rzucamy palenie, bo nalegają bliscy, bo w domu pojawia się dziecko, bo zaczynamy podupadać na zdrowiu – choć i to nie zawsze.

Resorty zdrowia różnych krajów szukają więc rozwiązań systemowych. I nie chodzi o szeroką działalność profilaktyczną, złożone programy pomocowe, terapie i szkolenia (choć różne państwa w różnym zakresie z tych możliwości korzystają), ale o konkretne, banalne wręcz zmiany, które pobudzają wyobraźnię palacza. A na pewno jego bliskiego otoczenia.

Metoda, którą coraz częściej się praktykuje, jest prosta – do palenia mają zniechęcać paczki papierosów. Na pomysł wpadli jako pierwsi Australijczycy, sprawdzając najpierw, który z kolorów budzi u ludzi największą odrazę. Okazało się, że ciemna, matowa zieleń, czyli opaque couché. Przepytywanym kolor ten kojarzył się ze śmiercią, brudem, ekskrementami, płucami palacza, a niektórym nawet z barwą sukni, którą nosi na obrazie Mona Lisa. Nawet dama Leonarda da Vinci źle się widać kojarzy…

Paczki z zielonymi akcentami musieli więc skierować do sprzedaży jako pierwsi producenci z Antypodów. Australijczycy poszli zresztą krok dalej – poza zielonymi akcentami na paczkach umieścili zdjęcia uszkodzonych części ciała. Zepsute zęby i zmęczone oczy, ale też dużo mniej przyjemniejsze dolegliwości, które palacze mogą u siebie zauważyć.

.mat. pr..

Dużo większą czcionką wymienione są poza tym zagrożenia, którymi skutkuje palenie papierosów. Żadna to przyjemność dla palacza paradować ulicami z paczką, która wizualnie odstrasza – i palącego, i ludzi wokół.

Podobne rozwiązania rozważają rządy Wielkiej Brytanii, Irlandii i Francji (Francja przoduje w Europie pod względem liczby palaczy – WHO szacuje, że popala nawet 32 proc. mężczyzn i 26 proc. kobiet). Dyrektywę w tej sprawie wydała zresztą Unia Europejska. W maju 2016 roku ustalono, że paczki papierosów w 65 proc. powinny zawierać różne formy ostrzeżeń: tekstów i zdjęć. Państwa Wspólnoty mają dwanaście miesięcy, żeby wyprzedać towar i wprowadzić nowy. Czyli ten sam, ale inaczej – zniechęcająco – zapakowany.

Zadziała? Z badań JAMA Internal Medicine wynika, że mało estetyczna paczka papierosów może nie skłoni od razu do ostatecznego rozstania z nałogiem, ale zasieje w palaczu wątpliwość. Uzależnieni – ustalili naukowcy – faktycznie podejmują próbę walki. Zapewne w związku z tym amerykańscy giganci w branży tytoniowej już zapowiedzieli, że na przejęcie europejskich standardów się nie zgodzą.

Prawo europejskie jest jednoznaczne. Paczki mają wyglądać jednakowo, niezależnie od marki, której nazwa może się zagubić w gąszczu ostrzegawczych komunikatów. „Nie dopuścimy, żeby 73 tys. osób rocznie umierało z powodu palenia” – komentowała francuska minister zdrowia Marisol Touraine. Były prezydent Nicolas Sarkozy miał nawet zakpić: „Wkrótce neutralne będą nawet butelki od wina. I to będzie nasz koniec”.

W Polsce paczki papierosów już są odpowiednio zilustrowane, chociaż rzadko zielone.

Czy metoda okaże się bezwzględnie skuteczna? Zdaniem ekspertów warto spróbować. A w międzyczasie przyjąć strategię, którą opisał – zresztą bardzo lakonicznie – magazyn „Time”. Czyli nie rzucać stopniowo, ale zdecydowanie, od razu i bezpowrotnie. Najlepiej też bez żalu.

Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Łomot, wrzaski i deskorolkowcy. Czasem pijani. Hałas może zrujnować życie

Hałas z plenerowych obiektów sportowych może zrujnować życie ludzi mieszkających obok. Sprawom sądowym, kończącym się likwidacją boiska czy skateparku, mogłaby zapobiec wcześniejsza analiza akustyczna planowanych inwestycji.

Agnieszka Kantaruk
23.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną