Najskuteczniejszy sposób na złagodzenie skutków pracy za biurkiem
Brak ruchu powiązany jest z występowaniem czterech głównych chorób niezakaźnych.
Matthew Henry/StockSnap.io

Mówi się, że bóle krzyża są daniną, jaką płacimy cywilizacji za siedzący tryb życia.

Rano siedzimy w czasie śniadania, potem w samochodzie, w komunikacji miejskiej, a później jeszcze 8-9-10 godzin w pracy. Po powrocie do domu fundujemy sobie siedzący relaks przed telewizorem do samego wieczora. Nie zdając sobie sprawy, jak bardzo szkodliwy jest taki tryb życia.

Według Światowej Organizacji Zdrowia już dwie trzecie Europejczyków w wieku powyżej 15 lat nie osiąga zalecanego poziomu aktywności fizycznej – 30 minut dziennie pięć dni w tygodniu. Dane te potwierdza Eurobarometr: 42 proc. Europejczyków nie ćwiczy, nie uprawia żadnego sportu.

A brak ruchu powiązany jest z występowaniem czterech głównych chorób niezakaźnych: chorób wieńcowych serca, cukrzycy typu II, nowotworu jelita grubego i nowotworu piersi, a także wahań nastrojów i zaburzeń lękowych. Jak podaje OECD, każde 15 kg ponad zalecaną masę ciała zwiększa ryzyko śmierci o 30 proc. W samej Polsce bezruch przekłada się na 28,5 tys. przedwczesnych śmierci związanych z otyłością.

Recepta

Według zespołu badaczy z Cambrige oraz Norwegian School of Sports Sciences receptą i zbawieniem dla prowadzących siedzący tryb życia (i niemogących zmienić pracy) jest... spacer. Godzina umiarkowanie szybkiego spaceru jest w stanie złagodzić skutki 8-godzinnej pracy za biurkiem czy całego dnia spędzonego przed telewizorem.

Naukowcy pracujący pod kierunkiem profesora Ulfa Ekelunda przeanalizowali dane miliona mężczyzn i kobiet. Badali głównie ludzie powyżej 45. roku życia pochodzący ze Stanów Zjednoczonych, Europy i Australii, prowadzący różne tryby życia. Cześć z nich ćwiczyła codziennie powyżej godziny, a część jedynie 5 minut lub mniej. Badacze porównywali poziom ich aktywności fizycznej ze wskaźnikiem śmierci na przestrzeni 18 lat.

Ale, jak dowiedli naukowcy, dzienna dawka ruchu w postaci godziny może to ryzyko zmniejszyć. Zalicza się do tego ruchu również szybki, energiczny chód czy jazda na rowerze. Nawet krótkie przerwy w pracy, jak wyjście do kuchni po kawę czy do łazienki może zniwelować szkodę, jaką siedzenie wywiera na nasze ciało i zdrowie.

Trendy, komentarze

W nowej POLITYCE

Zobacz pełny spis treści »

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj