Czar kolei wąskotorowej
Wykolejeni
Wąskie tory mają swoich miłośników. Jedni cenią je za wagę przeliczaną na kilogramy złomu, inni za klimat. Ten klimat na Górnym Śląsku ma być marką regionu.
Montaż układu hamulcowego w kanale rewizyjnym parowozowni Bytom Karb
Michał Łuczak

Montaż układu hamulcowego w kanale rewizyjnym parowozowni Bytom Karb

U wylotu ulicy Składowej, nie za szerokiej, zabudowanej nonszalancko, majaczą wieże szybowe kopalni Bobrek. Nie dziwią więc tu składy węgla. Ani skupy złomu, jeden, drugi, trzeci – strategicznie ulokowane biznesy. Obok są tory, które można z łatwością przeskoczyć, żeby dojść do socjalnych galeriowców i kontenerów. Ponad nimi widnieją smukłe jak minarety kominy elektrociepłowni Szombierki, a z boku parowozownia Bytom Karb, główna stacja Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

Zaraza

Hala jest z 1920 r., wybudowano ją jako czterostanowiskową, dziś stanowisk jest pięć. Plus warsztat. Dochodzą z niego głuche, metaliczne odgłosy. Trochę dalej, na bocznych torach, stoją odkryte wagony. Z drzew lecą na pokład liście, ktoś się tam krząta. Chłopak ma na imię Krzysiek i 14 lat. Pierwszy raz przyszedł tu z rodzicami dwa lata temu, teraz przyjeżdża sam. W wakacje codziennie, w roku szkolnym w weekendy.

No i w przerwach świątecznych – dopowiada. – W sezonie w tygodniu jestem tu na lokomotywowni, różne rzeczy robię, smarujemy rozjazdy, sprzątamy. A w weekendy jeżdżę jako obsługa ruchu bagażowego. Ludzie zabierają rowery, wózki, ktoś to musi pakować.

O każdej z lokomotyw, o każdym wagonie ma coś do powiedzenia: która maszyna spędziła życie w lokomotywowni Maciejkowice, kiedyś największej stacji wąskotorowej w Polsce, która miała problemy z silnikiem, którą udało się niedawno uruchomić, która...

A, bo to taka zaraza, inaczej nie można tego nazwać – rzuca wreszcie tonem usprawiedliwienia i znowu zaczyna się krzątać po wagonach.

Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów z POLITYKI oraz wydań specjalnych otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj