Jak samemu się uszczęśliwić? Cztery pewne sposoby do codziennego praktykowania

4. Dotykaj innych ludzi!

Czy wiecie, że odrzucenie to dla mózgu tak samo bolesne doświadczenie jak złamana noga? Ból psychiczny i fizyczny układ nerwowy rozumie bardzo podobnie. Dosłownie – jeden i drugi rodzaj bólu aktywizuje obszary wysp mózgowych i zakrętu obręczy.

Odrzucenie, również fizyczne, jest krzywdzące, a dotyk czyni szczęśliwszym. Dostosowany rzecz jasna do otoczenia. Czasem wystarczy uścisk dłoni i poklepanie po plecach, w przypadku bliższych osób – cieplejsze gesty, jak przytulenie czy objęcie. Dotyk zmniejsza stres i poczucie krzywdy! Trzymanie się za ręce jest jak balsam dla mózgu. Neurolog przytacza badania, którym poddano małeństwa. Kobiety były lekko rażone prądem – dzielniej to zniosły, kiedy partnerzy trzymali je za ręce. Dzielność tę zmierzono, rejestrując aktywność ich mózgów.

Inne badania dowodzą z kolei, że im dłużej trwa przytulenie, tym lepiej. Oksytocyna szybciej się wówczas uwalnia. Podobnie działa… masaż, w trakcie którego uwalnia się także serotonina (a zmniejsza się wydzielanie kortyzolu, hormonu stresu). Badacz dodaje: esemesy i kontakt przez media społecznościowe nie dają takich rezultatów. Więc jeśli już spędzamy wirtualnie dużo czasu, to upewnijmy się, że poprzytulamy się do siebie w najbliższym możliwym czasie. Długo i często!

.
Scott Webb/Unsplash

.

Trendy, komentarze

W nowej POLITYCE

Zobacz pełny spis treści »

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj