Dlaczego boimy się horrorów? 5 powodów
Niby wiemy, że dreszczowce to fikcja. A mimo to odczuwamy strach.
Film „Egzorcysta” u jednych wywołał atak paniki, omdlenia i wymioty. U drugich ataki śmiechu.
Felipe Alonso/Flickr CC by 2.0

Film „Egzorcysta” u jednych wywołał atak paniki, omdlenia i wymioty. U drugich ataki śmiechu.

Horrory mają obudzić w nas lęki – i dają ujście pewnych emocjom. Odpowiednio dobrany obraz i dźwięk sprawiają, że fikcja zaczyna przeplatać się z rzeczywistością. Jak to działa?

1. Podświadomość płata nam figle

Obszar kory mózgowej odpowiada za odbiór i analizę informacji dostarczanych nam poprzez zmysły. Od kory mózgowej zależą również zjawiska związane ze świadomością, która pozwala myśleć o tym, o czym chcemy myśleć w danej chwili.

Na obraz wytwarzany przez świadomość wpływa także podświadomość, która oddziałuje na nasze zachowanie. Oglądając horror, wiemy, że pokazane wydarzenia nie dzieją się naprawdę. Podświadomość sprawia, że mimo to pojawiają się u nas lęki, iż fikcja może zmienić się w rzeczywistość.

„Laleczka Chucky”, reż. Tom Holland
mat. pr.

„Laleczka Chucky”, reż. Tom Holland

2. Horrory oddziałują na tzw. mózg pierwotny

Mózg pierwotny ocenia sytuację, w której obecnie się znajdujemy, i pomaga podjąć decyzję: atakować czy uciekać. W tym obszarze zakorzenione są również lęki z dzieciństwa. Podczas oglądania horroru sugerujemy się tym, czego obawialiśmy się w przeszłości, i tracimy zdolność do obiektywnej analizy.

„Ring”, reż. Gore Verbinski
mat. pr.

„Ring”, reż. Gore Verbinski

3. Robot, rysunek lub animacja komputerowa przypominające człowieka wpędzają w dyskomfort psychiczny

Masahiro Mori, japoński inżynier i konstruktor robotów, ukuł termin „dolina niesamowitości”. Nazwał tak nagły spadek komfortu u człowieka, który spotkał robota. Badanie polegało na obserwacji reakcji ludzi na robota właśnie. Okazało się, że maszyny przypominające człowieka powodowały dyskomfort ze względu na szczegóły, które odróżniały je od ludzi.

Eksperyment powtórzył prof. Ayse Pinar Saygin z Uniwersytetu Kalifornijskiego, który wyemitował badanym filmy przedstawiające roboty humanoidalne. Wnioski te same: widok robota, rysunku lub animacji komputerowej, fizycznie przypominających człowieka, budziły w obserwatorach lęki.

„To”, reż. Andres Muschietti
mat. pr.

„To”, reż. Andres Muschietti

Trendy, komentarze

W nowej POLITYCE

Zobacz pełny spis treści »

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj