Jak połączyć religię z nauką?
Naukowcy Pana Boga
Papieskie uniwersytety, obserwatorium astronomiczne i grupa 80 najwybitniejszych uczonych z całego świata – w tym całkiem spora grupa ateistów, muzułmanów i buddystów. Nikt nie może zarzucić, że Watykan boi się nauki.
Skład Papieskiej Akademii Nauk jest imponujacy - należy do niej światowa czołówka genetyków, fizyków, lekarzy, biologów i astronomów.
Mirosław Gryń/Polityka

Na pierwszy rzut oka wyglądają na słabo dobraną parę. Niezgodność charakterów, konflikt wartości, problem komunikacyjny. A jednak nauka i religia nie przekreślają swego związku i wciąż na nowo próbują budować relacje. „Nauka bez religii jest ułomna, religia bez nauki jest ślepa” – napisał w latach 30. Albert Einstein w jednym z esejów opublikowanych w „New York Timesie” (zebranych w książce „The world I see it”). Wygląda na to, że całkiem podobnie myśli sam papież. Pozwala bowiem naukowcom panoszyć się po Watykanie i mówić Jego Świątobliwości, co sądzą na temat ewolucji, genetyki, badania kosmosu, medycyny. Nie wymaga się przy tym od uczonych wyznania wiary nie tylko katolickiej, ale w ogóle żadnej. Choć może w cichości ducha Kościół liczy na jakieś nawrócenia. Bo w końcu – jak pisał dalej Einstein – „w tym materialistycznym wieku jedynymi głęboko wierzącymi są naukowcy”.

Nobel i cnotliwe życie

Papieska Akademia Nauk poparła żywność genetycznie modyfikowaną (GMO)! – ekscytują się media. Ogłoszono to w opublikowanym niedawno zapisie sesji z maja 2009 r., zorganizowanej z inicjatywy tej watykańskiej instytucji. Pod dokumentem podpisało się 40 naukowców – siedmiu członków Papieskiej Akademii i 33 ekspertów z zewnątrz.

Wykorzystałeś swoją miesięczną pulę 10 tekstów z POLITYKI dostępnych nieodpłatnie w naszym serwisie.
Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.