Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Nie wchodźmy w drogę obcym

Astrofizyk o poszukiwaniu planet poza Układem Słonecznym

Najbliższa planeta dotychczas odkryta, orbitująca wokół gwiazdy HD 219 134b w konstelacji Kasjopei. Najbliższa planeta dotychczas odkryta, orbitująca wokół gwiazdy HD 219 134b w konstelacji Kasjopei. NASA
O poszukiwaniu planet poza Układem Słonecznym i życia na nich mówi prof. Maciej Konacki z Centrum Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika PAN w Toruniu.
Planeta Kepler 452b, najnowsza tzw. druga Ziemia. Obcych planet, podobnych do Ziemi, wcześniej odkryto już kilka.NASA Planeta Kepler 452b, najnowsza tzw. druga Ziemia. Obcych planet, podobnych do Ziemi, wcześniej odkryto już kilka.

Przemek Berg: – Dwa ostatnie odkrycia: system planetarny oddalony od Ziemi zaledwie o 21 lat świetlnych, w konstelacji Kasjopei, oraz planeta wielkości Marsa 200 lat świetlnych od nas. Wciąż znajdujemy tego typu obiekty, ale które z nich są naprawdę ważne dla nauki?
Maciej Konacki: – Misja Teleskopu Kosmicznego Keplera pozwoliła odkryć już ponad tysiąc obcych planet i ponad 4 tys. kandydatek na planety. Ich istnienie trzeba jeszcze jednak potwierdzić. Problem w tym, że w większości przypadków planet zaobserwowanych przez Keplera – wykorzystującego tzw. metodę tranzytową, czyli badanie, jak zmienia się jasność gwiazdy, gdy planeta przechodzi przez jej tarczę – nie znamy ich mas, zwłaszcza gdy są to obiekty nieduże. Wiemy tylko, jakie mają średnice. Np. w układzie Kepler-138 udało się wyliczyć masę planety Kepler-138b, która jest 10 razy mniejsza niż Ziemi. Było to możliwe, gdyż w systemie tym znajdują się jeszcze dwie inne planety, a ich wzajemne oddziaływania grawitacyjne pozwalają określić masę.

Dziś znamy już cały wachlarz planet, od bardzo małych po ogromne, ale mas tych mniejszych nie jesteśmy w stanie oszacować. By to zrobić, potrzebne są dodatkowe pomiary tzw. prędkości radialnej gwiazdy i wykrycie, jak ona się zmienia pod wpływem oddziaływania grawitacyjnego planetarnego towarzysza. W przypadku planet małych i dalekich to trudne zadanie.

Ile, po kilku latach obserwacji za pomocą teleskopu Keplera, wiemy o obcych układach planetarnych?
Wiemy np., że planet w Galaktyce jest więcej niż gwiazd i średnio na każdą przypadają dwie planety. A gwiazd mamy w naszej Galaktyce od 100 do 400 mld.

Polityka 38.2015 (3027) z dnia 15.09.2015; Nauka; s. 60