szukaj
Międzykontynentalne lotnisko - mit?
Sny o potędze
Księciu Giedyminowi miał przyśnić się żelazny wilk, który wyznaczył miejsce do założenia Wilna. Gdy czytam, że gabinet cieni Jarosława Kaczyńskiego planuje wybudować międzykontynentalne lotnisko dla Polski, odnoszę wrażenie, że żelazny wilk tym razem prezesowi PiS się przyśnił.

To już drugi raz, bo gdy Kaczyński był premierem, też o tej wielkiej inwestycji mówił. Na planach się wówczas skończyło. Jego minister infrastruktury, Jerzy Polaczek, nie kiwnął w tej sprawie palcem. Postawił na rozwój regionalnych lotnisk, zaś wstępne  analizy dotyczące budowy nowego portu, zrobione przez swojego poprzednika z lewicy, po prostu wyrzucił do kosza.

Politycy mają prawo śnić o potędze. W końcu gdyby nie te sny Eugeniusz Kwiatkowski nie zbudowałby Gdyni, Francuzi z Anglikami nie przekopaliby tunelu pod kanałem La Manche. Gdyby Edward Gierek nie pozazdrościł szybkiej kolei Japończykom, nie dokonano by rezerwacji terenu pod budowę Centralnej Magistrali Kolejowej  (z Katowic do Gdańska). Dzięki miliardom euro z Unii fantasmagorie  I sekretarza PZPR dziś mogą się ziścić.

Ale by przekuć śmiałe pomysły w czyn potrzebne jest sprawne państwo – wielkie projekty infrastrukturalne muszą być planowana z 20–letnim wyprzedzeniem. Weryfikowane przez tabuny fachowców: urbanistów, inżynierów i ekonomistów. Gdyby nasza państwo działało jak należy – najważniejsze decyzje odnośnie nowego portu, a zwłaszcza jego ewentualnej lokalizacji, zostałby już dawno podjęte.  Obawiam się, że jeśli na czele rządu kiedyś stanie prawdziwy mąż stanu, podejmie negatywną decyzje z prozaicznego powodu: odpowiedniego, wolnego miejsca pod  budowę tak wielkiego portu po prostu już w Polsce może nie być.

A gdyby jednak „tak”? Lotnictwo na świecie przeżywa zapaść. Lot ledwo dyszy i snucie podobnych planów wydawać się może nie na miejscu. Ale rząd Donalda Tuska jakąś decyzję w sprawie lokalizacji nowego portu podjąć wreszcie powinien. Może przeważyć jego próżność. Gdy po wielu latach wybudowano międzykontynalny hub w Monachium, nadano mu imię Franza Josefa Straußa, wieloletniego premiera Bawarii, który jego budowę ponad dekadę wcześniej zainicjował.

Nie wykluczam, że premier Tusk też ma swojego żelaznego wilka, ale ten najwyraźniej szepcze mu do ucha o orlikach i hazardzie, gdyż Centralny Port Lotniczy na sztandary Platformy nie trafił. Mimo, że na jego temat minister Grabarczyk kilkakrotnie się wypowiadał. Prace studialne nad alternatywą  dla Okęcia wprawdzie trwają,  ale toczą się w tempie budowy mitycznych autostrad. Hasło rzucone przez partię Jarosława Kaczyńskiego może je przyspieszyć.

Czytaj także

W nowej POLITYCE

Zobacz pełny spis treści »

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj