Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Rynek

Czy dyskonty oszukują w reklamach?

Leszek Zych / Polityka.pl
Ranking po raz kolejny nie potwierdza popularnej wśród kupujących tezy, że dyskonty są najtańsze.
Ranking najtańszych sieci dyskontowych 2009Polityka Ranking najtańszych sieci dyskontowych 2009
Ceny hipermarketach vs ceny dyskontówPolityka.pl Ceny hipermarketach vs ceny dyskontów

Pierwszy raz zajrzeliśmy do nich w 2006 r. (badaliśmy poziom cen w sieciach Lidl, Biedronka i Netto). Było tam drożej niż w supermarketach. Teraz sytuacja się powtórzyła. Skoro sklepy dyskontowe mają średnio dwukrotnie mniejszy wybór towarów i nie są tańsze, to co skłania Polaków do ich odwiedzania? Może wygoda i mniejsza odległość od miejsca zamieszkania? A może siła stereotypów? Jak wynika z badań Nielsena, co piąty Polak, w ramach kryzysowych oszczędności w domowym budżecie, częściej odwiedza właśnie dyskonty.

Tymczasem średnia cena 24 produktów dostępnych w hipermarketach i w dyskontach, jakie znalazły się w naszym koszyku, wypada na niekorzyść tych drugich. W hipermarketach za koszyk zapłaciliśmy 112,99 zł, a w dyskontach 115,34 zł (szczegółowe dane na www.polityka.pl/rynek). Różnica cen, podobnie jak i nasza próbka badawcza, jest co prawda niewielka, ale podobne wyniki przynoszą badania regularnie prowadzone przez branżowy miesięcznik „Handel” (30 produktów w koszyku) oraz zestawienie przygotowane w październiku przez portal www.dlahandlu.pl (50 produktów). Tam również sieci Auchan i Real okazały się najtańsze. Jaki z tego wniosek?

Hipermarkety bronią się w ten sposób przed dyskontami, które mimowolnie są beneficjentami obecnego kryzysu – mówi Magda Zimna z GfK. Z badań firmy wynika, że statystyczna polska rodzina wydała w nich w pierwszym półroczu br. 450 zł, czyli o 12,5 proc. więcej niż w tym samym okresie 2008 r. Nic dziwnego, że szefowie sieci hipermarketów postrzegają dyskonty (stawiane błyskawicznie, zazwyczaj w sąsiedztwie osiedli mieszkaniowych) jako główną konkurencję.

Efektem jest m.in. reklamowa wojna, jaką od wielu miesięcy z dyskontami toczy brytyjska sieć Tesco. Na każdym kroku podkreśla, że też ma ceny dyskontowe. W praktyce bywa z tym różnie. W przypadku około tysiąca produktów ceny rzeczywiście są na porównywalnym poziomie. Z naszego rankingu wynika, że w Tesco są też jednak towary droższe niż u konkurencji, nie tylko tej z dyskontów. W kategorii sklepów najtańszych Real wygrał przede wszystkim dlatego, że sieć oferuje szeroką gamę popularnych produktów w przystępnej cenie.

Na zdjęciach obok znajdą Państwo porównanie cen pomiędzy trzema zbadanymi przez nas sieciami dyskontowymi (Biedronka, Lidl, Netto). Jak widać - idą one praktycznie łeb w łeb. Różnice w cenach ich produktów, a przy tym w łącznej wartości koszyka, nie przekraczają 10 proc.

Załączamy też porównanie cen koszyka tych samych produktów w sześciu zbadanych przez nas sieciach hipermarketów oraz trzech sieciach dyskontowych.

Jak wielkie sklepy zmieniają się pod wpływem kryzysu? Czytaj dalej nasz raport specjalny >>

Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Ja My Oni

Jak dotować dorosłe dzieci? Pięć przykazań

Pięć przykazań dla rodziców, którzy chcą i mogą wesprzeć dorosłe dzieci (i dla dzieci, które wsparcie przyjmują).

Anna Dąbrowska
03.02.2015
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną