Dojrzewanie do strategicznej odpowiedzialności
Do niedawna pod pojęciem społecznej odpowiedzialności biznesu rozumiano głównie doraźne działania o charakterze charytatywnym. Dziś liderzy biznesu budują długofalowe strategie rozwoju swoich firm w oparciu o założenia społecznej odpowiedzialności.
Zajęcia w symulatorze dachowania są obowiązkowym i nieodłącznym elementem projektu Bezpieczna Flota PZU. Każdy, kto skorzysta z symulatora, nie ma już najmniejszych wątpliwości, że należy zawsze zapinać pasy bezpieczeństwa - również siedząc z tyłu.
PZU/Materiały promocyjne

Zajęcia w symulatorze dachowania są obowiązkowym i nieodłącznym elementem projektu Bezpieczna Flota PZU. Każdy, kto skorzysta z symulatora, nie ma już najmniejszych wątpliwości, że należy zawsze zapinać pasy bezpieczeństwa - również siedząc z tyłu.

Jeszcze całkiem niedawno, bo w latach dziewięćdziesiątych XX w., mało który menedżer w Polsce słyszał o społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. corporate social responsibility, CSR). Niewielu przedsiębiorców łączyło działalność swoich firm z etyką czy powinnościami wobec społeczności lokalnych czy środowiska. Dominowało przekonanie, że co nie jest zabronione, to jest dozwolone, a w biznesie chodzi przede wszystkim o wypracowanie ekonomicznego zysku; mniej ważne, jak był osiągany. Dopiero od niedawna sytuacja mocno się zmienia. W dużej mierze to zasługa mediów, które bezwzględnie nagłaśniają przypadki naruszeń, korupcji, niejasnych powiązań biznesu z polityką, piętnują próby wprowadzania w błąd klientów, nieetyczne praktyki wobec pracowników, brak spójności między deklaracjami i działaniami itp. Wystarczy jeden negatywny artykuł w prasie, a nawet komentarz czy post na portalu społecznościowym, by narazić na szwank reputację firmy.

Zainteresowanie odpowiedzialnością społeczną wymusza także presja ze strony obecnych w Polsce korporacji międzynarodowych, które oczekują od swoich partnerów biznesowych spełnienia podobnych standardów, do jakich zobowiązały się one. Ale i same firmy coraz częściej rozumieją, że skoro funkcjonują w społeczeństwie i środowisku, to muszą analizować i uwzględniać skutki społeczne i ekologiczne swojej działalności.

Świadomość zagadnień CSR w polskich firmach nie jest jednak równomierna.

Wykorzystałeś swoją miesięczną pulę 10 tekstów z POLITYKI dostępnych nieodpłatnie w naszym serwisie.
Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną