szukaj
Dobra praca? Zrób z siebie markę
Klucz do sukcesu w karierze
materiały prasowe

Zawody z przyszłością

Uważam, że przyszłość należy do „mentalnych wojowników” i „zaklinaczy koni”, którzy będą wykorzystywać siłę serca i umysłu zamiast siły fizycznej. Bez względu na to, czym się zajmują. Świadomych własnej wartości, która daje siłę i osobistą moc sprawczą. Umiejętnie nazywających swoje sukcesy, bo to w połączeniu z sumą informacji zwrotnych sprawia, że człowiek czuje się dobrze sam ze sobą, ma wyższą samoocenę i impregnuje się na różne próby „kąsania po kostkach” przez zawodowych i rynkowych konkurentów. Tacy ludzie w naturalny sposób są bardziej asertywni, stabilni, nie muszą nic udowadniać,  kreować się na kogoś innego, wchodzić w obce role. Mogą oszczędzić mnóstwo życiowej energii  pozostając wiernym  temu, co w nich unikalne i oryginalne, rezygnując z bycia imitacją kogoś innego w roli twardego biznesmena, polityka, szefa czy pracownika, których pełno na świecie i na rynku pracy. Ludzi skutecznych bo poukładanych w  środku, praktykujących refleksyjność, otwartych na różnorodność, którzy w każdej zmianie dostrzegą możliwości, a w każdym człowieku - nawet najtrudniejszym pracowniku - odkryją jedną mocną stronę. Ludzi znakomicie się komunikujących, odpowiadając za efekt, a nie intencje w komunikacji. Ludzi, którzy potrafią słuchać, żeby poznać i zrozumieć świat drugiego człowieka, bo to warunek, aby drugiej stronie złożyć ofertę na miarę jej potrzeb, możliwości i oczekiwań. W końcu takich, którzy potrafią siebie i innych motywować poprzez wartości i uwagę.

Brałam ostatnio udział w bardzo ciekawym badaniu realizowanym przez Deloitte – raport z tego badania, „Kobiety i władza w biznesie”, jest już dostępny  na stronie internetowej Deloitte.  Powtórzę jedną ze swoich wypowiedzi, opublikowanych w tym raporcie:

Ważne jest, żeby zrozumieć, że ludzie mają różne wartości, każdy inaczej filtruje świat. Staram się skanować siebie, ludzi i to, co się dzieje wokół, by być bardziej efektywną, lepiej zrozumianą, skuteczniej się komunikującą.

Zarządzanie przez wartości, zarządzanie przez komunikację, zarządzanie przez dawanie uwagi, zarządzanie przez delegowanie zaufania, zarządzanie przez komunikowanie innym ich talentów, zarządzanie przez okazywanie szacunku dla innych poglądów, coachingowe zarządzanie przez zadawanie pytań, zarządzanie przez autorytet przyzwoitego człowieka, zarządzanie przez asertywne komunikowanie swoich oczekiwań, zarządzanie przez nagradzanie odwagi i etycznych zachowań – to tylko niektóre z moich ulubionych narzędzi w skrzynce skutecznego, nowoczesnego menedżera. Ale nie tylko menedżera. Także matki, ojca, wychowawcy, wykładowcy akademickiego, mądrego partnera biznesowego.

Świat nie jest polem walki

Uważam, że nadchodzi era budowania sukcesu na znajomości siebie i własnej unikalności bardziej niż permanentnym „naparzaniu się”, agresywnych, siłowych zachowaniach przez lata akceptowanych jako skuteczne w biznesie czy w rodzinie. Definiowanie świata jako pola walki nie jest już efektywne. Czas postawić na unikalność i budowanie własnej, indywidualnej niszy w ramach przemyślanej, długoterminowej strategii. Einstein powiedział, że jest tylko jedno pytanie, na które warto sobie odpowiadać „Czy świat jest życzliwy”? Jeśli uważamy, że tak, budujemy mosty, jeśli, że nie – budujemy mury. Nadchodzi era budowniczych mostów, w polityce, biznesie, świecie nauki i szkolnictwa. Jeżeli uważacie to za kontrowersyjne – zapraszam do dyskusji.

Co zaś do szczegółów dotyczących procesu budowania i długoterminowego zarządzania marką osobistą – w moim przypadku - jest on sumą najlepszych praktyk wyniesionych z tej części życia zawodowego, kiedy zajmowałam się komunikacją, marketingiem i brandingiem oraz  najlepszych narzędzi z obszaru zarządzania i psychologii, pozwalających zeskanować człowieka na okoliczność jego kluczowych życiowych zasobów. To podstawa świadomego procesu budowania marki. Aby czymś zarządzać, trzeba być tego świadomym. Zarządzać to nazwać zasoby, a następnie je uporządkować. Na takim silnym fundamencie można potem, posługując się narzędziami marketingowymi, budować markę osobistą (Personal Brand) a następnie zaprojektować strategię spójnej komunikacji marki osobistej.

Ale to już historia na osobiste spotkania z klientami, którzy dojrzeli do tego, żeby przyznać, że żyją w świecie marek, wywierają i pozostawiają wrażenia w umysłach i sercach innych ludzi. Mają więc okazję, aby zrobić porządki w sobie, a potem zacząć skutecznie i długoterminowo inwestować w swoją markę, gwarantując sobie wolność, niezależność i opcje w wyborach życiowych. Bo silną marką osobistą jesteś bez względu na logo korporacji, czy nazwę stanowiska na obecnej wizytówce. Silna marka to zasób, którego nikt Ci nie odbierze rezygnując z zatrudnienia Cię na stanowisku X. Silna marka daje Ci elastyczność w kreowaniu alternatywnych planów życiowych i zawodowych wspierających Twoje cele i marzenia.

Dobrze zarządzana marka osobista jest gwarancją sukcesu w znalezieniu lub wykreowaniu miejsca pracy, uzyskaniu awansu na szefa, zarządzającego czy partnera biznesowego. Ludzie są mądrzy. Szybko wyczuwają chaos i brak spójności. Zwłaszcza gdy oceniają innych. Rekruterzy czy partnerzy biznesowi najpierw ocenią jakość pierwszego kontaktu, treść maila albo Twojego CV, następnie „wygooglują” Cię w Internecie. To pierwszy test, czy masz jakąś wiarygodną historię siebie. Potem, jeśli wypadniesz nieźle, zestawią to z informacjami uzyskanymi podczas spotkania twarzą w twarz.

Pamiętaj jednak! Marka osobista, według mnie, to nie jest historia jak zbudować swój wizerunek. Jak się raz-dwa wylansować. Bo to jest sztuczka krótkoterminowa, a ja, także jako ekspert ds. marki osobistej, lubię inwestować długoterminowo. Wizerunek, to oczywiście ważny element naszej marki, któremu poświęcamy czas, ale tylko jeden z wielu. Budowanie marki to historia o tym, jak realizować swoje życiowe i zawodowe cele, skutecznie zakomunikować ważnym dla ciebie ludziom swoje istnienie i swoją unikalną historię, aby na koniec zdać najważniejszy egzamin z zarządzania swoim życiem.

 

***

Joanna Malinowska-Parzydło - wieloletnia dyrektor personalna w międzynarodowych i polskich mediach, przez ostatnie 5 lat w TVN. Wcześniej odpowiedzialna za strategie komunikacyjne  i marketingowe. Jest CEO Personal Brand Institute oraz Prezesem Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Mentoringu. Będzie jedną z prelegentek na XVI edycji Kongresu Kadry.

Czytaj także

Aktualności, komentarze

W nowej POLITYCE

Zobacz pełny spis treści »

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj