Co różni tanie marki od dobrych?
Tania taktyka
Nadchodzi czas wojen cenowych. Pod presją kryzysu firmy gotowe są walczyć o każdego klienta, nawet tego najmniej zarabiającego. Wiadomo – cena czyni cuda. Czy aby na pewno?
Taniość marki może też być problemem. Potwierdza to historia hinduskiego auta Tata Nano.
materiały prasowe

Taniość marki może też być problemem. Potwierdza to historia hinduskiego auta Tata Nano.

Takiej zapaści europejska branża samochodowa nie przeżywała od wielu dekad. W 2009 r. było wprawdzie ciężko, ale to był tylko katar, a dziś już zapalenie płuc. Wtedy rządy wielu państw UE wprowadziły akcję ratunkową, dotując zakupy aut nowych w zamian za złomowanie starych, i to poprawiło sprzedaż. Teraz już nikogo na to nie stać. Sami producenci dwoją się i troją, ale mało co przynosi efekt reklama, promocje, obniżki cen, wyposażenie dodatkowe gratis. Kto planował zakup nowego auta, plany odsuwa na dalszą przyszłość. Kupują ci, którzy muszą. Fabryki ograniczają produkcję, redukują zatrudnienie, ale te rezerwy są na wyczerpaniu. Bo kluczem do powodzenia w tym biznesie jest wielkość sprzedaży. Wydatki na stworzenie i wypromowanie nowego modelu, zwłaszcza z klas ekonomicznych, zwracają się przy dużej liczbie sprzedanych egzemplarzy, bo zysk z pojedynczego auta jest niewielki. Dopiero kiedy działa się na dużą skalę, produkuje wiele modeli w różnych krajach, łatwiej znosić gospodarcze perturbacje. Można przenosić modele między fabrykami, by szybko nie kończyć produkcji tych starszych, ale oferować je w tańszych wersjach na mniej wymagających rynkach lub rozmnażać ofertę poprzez łączenie elementów z kilku dotychczasowych modeli. Metoda zwana ironicznie badge engineering, czyli inżynierią firmowych znaczków, robi dziś karierę.

Inżynieria znaczków

Sztukę inżynierii znaczków opanował do perfekcji koncern Renault-Nissan.

Wykorzystałeś swoją miesięczną pulę 10 tekstów z POLITYKI dostępnych nieodpłatnie w naszym serwisie.
Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną