Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Rynek

Czech kontra Lech

Czeskie Pendolino konkurencją dla polskiej kolei

Leoš Novotný, założyciel Leo Express, inauguruje połączenie z Ostrawy do Pragi, maj 2012 r. Leoš Novotný, założyciel Leo Express, inauguruje połączenie z Ostrawy do Pragi, maj 2012 r. Alexandra Mlejnkova/CTK / PAP
Gdy na nasze tory wjadą Czesi, polskie Pendolino będzie miało mocną konkurencję. Może dzięki tej rywalizacji do pociągów wrócą pasażerowie. Na razie, przerażeni polską koleją, przesiedli się do autobusów i samochodów.
To, że Polacy odeszli od kolei, nie znaczy, że nie lubią pociągów.Przemysław Piątkowski/PAP To, że Polacy odeszli od kolei, nie znaczy, że nie lubią pociągów.

Leoš Novotný ma zaledwie 28 lat i na pewno nie wygląda na prezesa firmy, która chce rewolucji na polskich torach. Ten młody Czech zdążył nie tylko skończyć prestiżowe studia w Wielkiej Brytanii, ale także pracować w bankowości inwestycyjnej i zebrać pieniądze na zakup pociągów, które od jesieni ubiegłego roku jeżdżą u naszego południowego sąsiada.

W Polsce nazwisko Novotný nie wywołuje żadnych skojarzeń biznesowych, ale dla Czechów związane jest z firmą Hamé, znanym producentem przetworów spożywczych. Leoš Novotný senior był współwłaścicielem tego koncernu do 2008 r., a potem sprzedał udziały Rosjanom. To w Hamé Novotný junior uczył się zarządzania, zanim wyjechał na studia do Wielkiej Brytanii. – Tam po raz pierwszy pomyślałem o inwestowaniu w pociągi. Rynki kolejowe wielu krajów były wtedy zamknięte, a państwowi przewoźnicy mieli monopol – mówi Leoš Novotný. Postanowił więc cierpliwie czekać, aż na tory wjedzie wolny rynek.

Gdy prawne przeszkody znikły, Novotnemu udało się zebrać grupę inwestorów, którzy uwierzyli w jego plan. Kupił pięć składów od szwajcarskiej firmy Stadler (zbudowanych zresztą w siedleckiej fabryce koncernu). Teraz co dwie godziny na linii Praga–Ostrawa, najważniejszej osi transportowej Czech, jeżdżą pociągi przewoźnika o nazwie Leo Express. Novotný junior kieruje na co dzień spółką, a jego ojciec przewodniczy radzie nadzorczej. Na początku brakowało koniecznych dokumentów, a niektóre kursy odwoływano z powodu opóźnień w dostawie pociągów.

Polityka 28.2013 (2915) z dnia 09.07.2013; Rynek; s. 36
Oryginalny tytuł tekstu: "Czech kontra Lech"
Reklama