Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Rynek

Myślące drogi

Czas na inteligentne drogi

W przeciwieństwie do wielu inwestycji drogowych system viaToll powstał zadziwiająco szybko i sprawnie. W przeciwieństwie do wielu inwestycji drogowych system viaToll powstał zadziwiająco szybko i sprawnie. Viatoll-Kapsch / materiały prasowe
Autostrad i ekspresówek co roku jest więcej, ale brakuje na nich informacji o korkach, objazdach czy złej pogodzie. Krajowy System Zarządzania Ruchem (KSZR) ma pomóc kierowcom sprawnie dojechać do celu. Niestety, jego budowa nie będzie ani łatwa, ani tania.
Libertów koło Krakowa. Powrót Polaków po długim weekendzie.Jakub Ociepa/Agencja Gazeta Libertów koło Krakowa. Powrót Polaków po długim weekendzie.

Trasa z Krakowa do Zakopanego to jedna z najmniej lubianych w Polsce. Jej rozbudowa idzie ślamazarnie, a tłumy turystów próbujących dostać się w Tatry albo je opuścić natrafiają często na ogromne korki. Słynna zakopianka potrafi być prawdziwym koszmarem. Jednak pod pewnym względem to oaza nowoczesności. Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad zainwestowała tu bowiem w rozbudowany system informowania kierowców o tym, co dzieje się między Krakowem a Zakopanem.

Jest więc kilkadziesiąt kamer monitorujących ruch, stanęły tablice informujące o szacowanym czasie przejazdu do kolejnych miejscowości, jest nawet strona internetowa, dzięki której przed wyjazdem z domu można sprawdzić, czy na zakopiance nie doszło do wypadku, na którym fragmencie jest najwięcej samochodów, a także jaka jest temperatura powietrza i nawierzchni. Jasne, że w ten sposób przepustowość obleganej trasy nie zwiększyła się ani o jotę, ale da się przynajmniej lepiej zaplanować podróż, a potem łatwiej ją znieść.

Tak oto zakopianka stała się drogą przynajmniej częściowo inteligentną – komunikuje się ze swoim użytkownikiem i stara się mu pomagać. Ale prawdziwej sieci informacyjnej dla kierowców o warunkach ruchu w Polsce jeszcze nie ma.

Inteligentne drogi

Obecna mapa czynnych i planowanych krajowych odcinków autostrad i dróg ekspresowych wygląda jak kolorowy chaos, w którym wiele fragmentów nowych tras nie jest ze sobą połączonych. Podobnie wyglądałaby mapa z nowoczesnymi systemami sterowania ruchem, które również na razie powstają dość przypadkowo i na raty. Prawdziwy system ma powstać w ciągu kilku lat.

Tablice informacyjne są już na niektórych odcinkach autostrad, jak A2 między Koninem a Strykowem czy A4 od Wrocławia do Gliwic. W ramach systemu opłat dla pojazdów powyżej 3,5 tony, zwanego viaToll, zostały zbudowane urządzenia monitorujące stan jezdni i warunki pogodowe, ale z nich korzystają tylko zarządzający viaToll, a nie zwykli kierowcy.

Polityka 44.2013 (2931) z dnia 28.10.2013; Rynek; s. 50
Oryginalny tytuł tekstu: "Myślące drogi"
Reklama