Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Rynek

Na wstecznym

Czy los polskich przewoźników jest zagrożony?

Tysiące ciężarówek, które obsługiwały rynek rosyjski i ukraiński, nie mają pracy i szukają jej w Europie Zachodniej. Tysiące ciężarówek, które obsługiwały rynek rosyjski i ukraiński, nie mają pracy i szukają jej w Europie Zachodniej. James French / Getty Images
Wojna na Wschodzie i protekcjonizm na Zachodzie zagrażają polskim przewoźnikom. Z niedowierzaniem patrzą, jak na naszym rynku przybywa ukraińskich ciężarówek.
Polityka

Forum Transportu Drogowego, które skupia prawie wszystkie stowarzyszenia przewoźników, uważa, że sytuacja przedsiębiorców w najbliższych miesiącach stanie się tragiczna. Powód to zbyt dużo gotowych do pracy ciężarówek. Forum domaga się od rządu pilnego uchwalenia drugiego pakietu antykryzysowego. Najważniejszy postulat to wstrzymanie rejestracji nowych firm transportowych oraz zamrożenie wielkości flot. – Obawiamy się, że pracy dla wszystkich nie starczy – wyjaśnia Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

Ostatnio nastąpił ogromny wzrost konkurencji na tym rynku. Według danych Biura Obsługi Transportu Międzynarodowego miesięcznie przybywało prawie 300 firm i ponad 500 ciężarówek. W kryzysowym 2011 r. było to 200 przedsiębiorstw i ponad 400 samochodów. Ten wzrost jest także wynikiem napływu zagranicznego kapitału, przede wszystkim z Ukrainy.

Wojna na wschodzie Ukrainy ma duży wpływ na cały europejski rynek transportu drogowego. Tysiące ciężarówek, które obsługiwały rynek rosyjski i ukraiński, nie mają pracy i szukają jej w Europie Zachodniej. – Nasze przewozy do Rosji zmalały o 40 proc., zaś na Zachód o 1015 proc. – szacuje Sergij Kokot, przedstawiciel stowarzyszenia ukraińskich przewoźników ASMAP. Dla Ukraińców rośnie znaczenie przewozów do Unii, a maleje rola kierunku rosyjskiego. Przed wybuchem prorosyjskiej rebelii rozkład jazdy był bardziej równomierny.

Zainteresowanie Ukraińców rynkiem europejskim widać chociażby na giełdach transportowych. – W ostatnim roku liczba ukraińskich przewoźników na naszej giełdzie wzrosła średnio o 25 proc.

Polityka 38.2014 (2976) z dnia 16.09.2014; Informator: transport, logistyka, spedycja; s. 70
Oryginalny tytuł tekstu: "Na wstecznym"
Reklama