Chopin dźwignią polskiego handlu
Szopenkugeln
Austriacy wartość marki Mozart szacują na ponad 5 mld dol. Dla nas Chopin jest bezcenny, więc nie określamy jego wartości handlowej. Oficjalnie dlatego, że uczuć narodowych wyceniać nie wolno. Może jednak dlatego, że na razie więcej do marki dokładamy, niż na niej zarabiamy.
Sklep z pamiątkami w Muzeum Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli
Wojtek Laski/EAST NEWS

Sklep z pamiątkami w Muzeum Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli

W czasach Fryderyka o markach jeszcze nie mówiono, ale on sam miał już świadomość ceny własnego nazwiska. Po przyjeździe do Paryża reperował swój chudy budżet umową ze sprzedawcą fortepianów Pleyel. Tę właśnie markę rekomendował swoim bogatym uczennicom, chcącym zakupić instrument. Z tego, co obecnie dzieje się z marką Chopin, genialny kompozytor z pewnością nie byłby zadowolony.

Zagraniczni studenci programu Erasmus, z Niemiec, Austrii, Portugalii, Rosji, Ukrainy, Białorusi, Węgier i Hiszpanii, studiujący na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu, chętnie wzięli udział w badaniu dr Barbary Mróz-Gorgoń. Mieli m.in. odpowiedzieć na pytanie, jakie znają produkty opatrzone marką Mozart i Chopin i z czym im się te dwie marki kojarzą.

W przypadku Austriaka aż 92 proc. pytanych wymieniło co najmniej dwa produkty opatrzone jego nazwiskiem. Marka Mozart kojarzy im się głównie z radością życia, pogodnym usposobieniem, a nawet przepychem. Ich skojarzenia mają charakter pozytywny, co niewątpliwie w sprzedaży pomaga. Chopin prawie wszystkim (98 proc.) kojarzy się wyłącznie z wódką. Tylko 2 proc. studiujących w Polsce wskazało dodatkowo na konkurs chopinowski. Skojarzenia są mniej intensywne, spokojniejsze. Marka kojarzy im się z elegancją, smutkiem i nostalgią, za które nie wszyscy są gotowi płacić więcej.

Dr Barbara Mróz-Gorgoń, specjalistka od marketingu, ale także pianistka, uważa, że obrazy, jakie dziś przywodzą obie marki, nie bardzo odpowiadają historycznej prawdzie.

Wykorzystałeś swoją miesięczną pulę 10 tekstów z POLITYKI dostępnych nieodpłatnie w naszym serwisie.
Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną