Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Rynek

Polskie tiry nie wjadą już do Rosji, a rosyjskie na Ukrainę. Kto na tym straci?

Wojciech Jakubiuk / Forum
Rosja, podobnie jak Niemcy i Francja, spróbowała zaszkodzić naszym firmom transportowym. Nie wzięła tylko pod uwagę, że może na tym więcej stracić niż zyskać.

Polska branża transportowa nie jest lubiana poza naszym krajem z prostego powodu – radzi sobie świetnie w zdobywaniu kontraktów i potrafi wykorzystać swój największy atut, czyli po prostu niskie pensje kierowców. Na Zachodzie z polskimi firmami próbuje się walczyć poprzez płacę minimalną. Tą drogą poszli w ubiegłym roku Niemcy, a w tym zapewne dołączą do nich Francuzi. My liczymy na pomoc Komisji Europejskiej i powołujemy się na zasady jednolitego rynku, będące przecież podstawą działania Unii.

Tymczasem po drugiej stronie kontynentu walczy się zupełnie innymi metodami. Ruch ciężarówek między Polską a Rosją zamarł, bo ubiegłoroczne pozwolenia wygasły ostatecznie wczoraj, a nowych oba kraje nawzajem nie wydają. Okazuje się bowiem, że polskie firmy transportowe skutecznie konkurują nie tylko z zachodnioeuropejskimi, ale też okazały się problemem dla rosyjskich. Bo jak inaczej wytłumaczyć próby ich eliminowania z tamtejszego roku zmianami w rosyjskich przepisach? Nie chodzi chyba raczej o stosunki polityczne między Warszawą a Moskwą, bo te są od dawna fatalne, a ciężarówki przez granice mimo wszystko dotąd przejeżdżać mogły.

Rosja próbuje twardą postawą ograniczyć rolę naszych firm na swoim rynku, na przykład zakazując transportowania polskimi ciężarówkami towarów z Polski, ale wytworzonych przez firmy zagraniczne mające u nas swoje fabryki czy montownie. Nie wzięła pod uwagę jednak pewnej istotnej kwestii. Polskę w drodze na Zachód Europy można omijać, ale Polskę i Ukrainę jednocześnie już dużo trudniej. A niejako w sukurs naszej branży transportowej przyszli właśnie Ukraińcy, blokując przejazd rosyjskich ciężarówek przez swoje terytorium. Wykorzystali okazję do drobnej zemsty za okupację Krymu i wojnę w Donbasie.

Rosjanom pozostaje tranzyt przez Litwę do Kłajpedy, a potem droga morska do Niemiec – dużo dłuższa i droższa. Teoretycznie powinni zatem szybko pójść na ustępstwa i zakończyć tę absurdalną wojnę ciężarówkowa. Tyle tylko, że Rosja rządzi się swoimi prawami, więc nie wiadomo, ile jeszcze spór potrwa.

Najbardziej w tym wszystkim żal tak naprawdę, naturalnie poza naszą branżą transportową, zwykłych Rosjan, zwłaszcza tych biedniejszych, bo to oni stracą najwięcej. Transportowa blokada na linii Polska-Ukraina-Rosja spowoduje, że za importowane z Europy towary zapłacą jeszcze więcej, a i tak muszą się zmagać ze skutkami wysokiej inflacji z powodu słabego rubla. Ale nie od dzisiaj wiemy, że im dalej na Wschód, tym władza mniej liczy się ze zwykłym człowiekiem.

Nasze firmy dotąd wożące towary do Rosji liczą oczywiście straty, ale branża transportowa już nieraz udowodniła, że łatwo się nie poddaje. Tak jak nie dała się wyrugować z zachodnich rynków, tak i teraz zapewne znajdzie dla siebie jakieś rozwiązanie. Udało się polskim jabłkom wyrzuconym z Rosji, uda się i polskim ciężarówkom.

Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Łomot, wrzaski i deskorolkowcy. Czasem pijani. Hałas może zrujnować życie

Hałas z plenerowych obiektów sportowych może zrujnować życie ludzi mieszkających obok. Sprawom sądowym, kończącym się likwidacją boiska czy skateparku, mogłaby zapobiec wcześniejsza analiza akustyczna planowanych inwestycji.

Agnieszka Kantaruk
23.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną