Komu przekazać 1 proc. podatku?
Zbliża się termin złożenia wniosku PIT. Skąd mamy wiedzieć, komu przekazać 1 proc. podatku i jak te wątpliwości rozwiązuje się na Zachodzie?
OF/•

Flickr CC by 2.0

Zbliża się termin rozliczeń podatkowych i w mediach mamy coraz więcej ogłoszeń organizacji pożytku publicznego zachęcających do darowania 1 proc. PIT. Jaki wybrać cel? W świecie, zwłaszcza w krajach anglosaskich, istnieją instytucje, które pomagają darczyńcom (donatorom) wybrać najefektywniej działające organizacje charytatywne. W Polsce też by się przydały.

Instytucjami tymi, a ściślej fundacjami są swego rodzaju agencje ratingowe dla sektora pozarządowego (NGO). Mowa m.in. o amerykańskich GiveWell czy Charity Navigator. Kto je założył, na jakiej zasadzie działają? Polski rynek charytatywnych NGOs jest na tyle duży, że założenie takich fundacji mogłoby mieć sens.

W pierwszym kwartale każdego roku polski podatnik jest atakowany reklamami organizacji pożytku publicznego (OPP): „Przekaż nam 1 proc. podatku”. Od ponad 10 lat nasze prawo dopuszcza możliwość podarowania jednej wybranej tego typu instytucji 1 proc. z PIT. Ściślej – wskazania państwu komu ma darować ów 1 proc.

Z roku na rok coraz więcej osób korzysta z tej możliwości. I coraz więcej pieniędzy płynie do organizacji pożytku publicznego. W 2014 roku 1 proc. na OPP przekazało ponad 12 milionów Polaków (45 proc. do tego uprawnionych).

Wydawać by się mogło, że z filantropią Polaków nie jest źle. W 2014 roku 66 proc. obywateli naszego kraju wsparło inicjatywy społeczne, a 44 proc. organizacji pozarządowych otrzymało darowizny – wynika z badań Stowarzyszenia Klon/Jawor. Problem w tym, że aż 28 proc. Polaków przekazuje pieniądze na rzecz III sektora tylko raz w roku. Na początku stycznia, gdy „gra” Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.

Do kogo, tak naprawdę, trafia darowizna

Z badań Stowarzyszenia Klon/Jawor wynika, że Polacy dają pieniądze głównie tym organizacjom pozarządowym, które zajmują się działaniami charytatywnymi i są znane. Czy ktokolwiek podczas przekazywania 1 proc. z PIT lub wrzucania monet do puszki zastanawia się jaka jest efektywność działania danej fundacji? Nie przeprowadzono w Polsce badań, które dałyby jasną odpowiedź na to pytanie. Wiadomo, że 14 proc. darczyńców zna ludzi z instytucji, którą wspiera (i dlatego właśnie ją wspomaga). To jednak niekoniecznie oznacza, że donatorzy mają pogłębioną wiedzę na temat działania wybranej organizacji.

Aktualności, komentarze

W nowej POLITYCE

Zobacz pełny spis treści »

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj