Zobacz, jak bardzo zatłoczone są morza i oceany
Około 11 mld ton towarów dziennie jest transportowanych drogą wodną. Oto interaktywna mapa transportu wodnego, która daje wyobrażenie o tym, jak te wodne szlaki są zatłoczone.
UCL Energy Institute/mat. pr.

Około 11 mld ton towarów dziennie jest transportowanych drogą wodną. Nasze ubrania, suszarki do włosów, zboża, tablety, samochody i ropa każdego dnia odbywają podróże od portu do portu, napędzając światową gospodarkę.

Stworzona przez UCL Energy Institute (UK) interaktywna mapa transportu wodnego powala sprawdzić, jak bardzo zatłoczone są wodne szlaki oraz jaka jest cena naszej wodnej ekspansji:

Znajdujące się na górze mapy przyciski umożliwiają posegregowanie statków zgodnie z ich rodzajem, dzięki czemu można precyzyjnie zaobserwować, jakiego rodzaju towary przewożone są w konkretne miejsca.

Badacze zebrali dane z tysięcy komercyjnych statków, które poruszały się po oceanach w 2012 roku. Później pracowali nad wizualizacją danych. Mapa ma wiele różnorodnych funkcji, oto kilka wskazówek, jak można się nią posługiwać:

Zobacz zarys kontynentów przez podświetlenie wszystkich tras statków i oceń skalę handlu morskiego

Mapę można ustawić w taki sposób, aby pokazywała jedynie główne trasy statków i nic poza tym. Nawet wtedy można zobaczyć wyraźny zarys wszystkich kontynentów poza Antarktydą. Może to uświadomić skalę, na jaką wykorzystujemy transport morski.

Warto zwrócić uwagę na zatłoczenie głównych szlaków rzecznych takich jak Amazonka, rzeczka św. Wawrzyńca lub droga wodna Bałtyk-Wołga. Mapa pozwoli na podobnie łatwe namierzenie największych centrów światowego handlu.

Zobacz Cieśninę Malakka, która jest jednym z najważniejszych szlaków transportowych na świecie

Cieśnina Malakka jest najkrótszą drogą między Pacyfikiem a Oceanem Indyjskim. Na mapie widać ją jako bardzo kolorową linię między Singapurem, Malezją a Indonezją. Każdego roku przez tę cieśninę przechodzi około 40 proc. światowego handlu, wliczając w to transporty ropy naftowej z Bliskiego Wschodu do Chin.

W 2012 roku większość statków unikała obecności u wybrzeży Somalii

W 2012 roku ataki piratów kosztowały komercyjne firmy od 900 milionów do 3,3 mld dolarów rocznie. Powyższa mapa pokazuje, że większość statków unikała wybrzeży Somalii.

Można zobaczyć statki czekające na wejście do Kanału Panamskiego

Każdego roku blisko 15 tys. statków korzysta z przejścia przez Kanał Panamski, łączący Ocean Atlantycki z Oceanem Spokojnym. Nawigacja na obszarze kanału jest na tyle skomplikowana, że jednocześnie może w nim przebywać jedynie ograniczona liczba dużych statków. W ciągu jednego dnia przez kanał przechodzi do 40 dużych statków. Statki czasami czekają tygodniami na wejście do kanału.

Statki są dużym źródłem emisji dwutlenku węgla do atmosfery

Całe to pływanie jest obarczone olbrzymim kosztem. Statki zużywają olbrzymie ilości paliwa, a w 2012 roku wyemitowały do atmosfery 796 miliona ton dwutlenku węgla. Jak zauważyli naukowcy, jest to więcej niż cała Wielka Brytania, Kanada i Brazylia w ciągu jednego roku.

Inaczej rzecz ujmując, transport wodny jest odpowiedzialny za nawet 4 proc. emisji gazów cieplarnianych wydzielanych przez człowieka.

Aktualności, komentarze

W nowej POLITYCE

Zobacz pełny spis treści »

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj