Polskie sieci handlowe w starciu z międzynarodowymi gigantami
Zdążyć przed Biedronką
W starym roku upadły MarcPol i Alma, w nowym będą kolejne ofiary. Zamiast zjednoczyć siły, polskie sieci próbują osobno walczyć z zachodnimi gigantami. A to nie może się udać.
Alma jeszcze walczy o przetrwanie, ale już zamknęła większość sklepów i zwolniła setki pracowników.
Jakub Porzycki/Forum

Alma jeszcze walczy o przetrwanie, ale już zamknęła większość sklepów i zwolniła setki pracowników.

Robert Krzak w handlu pracuje od ponad 30 lat. Doświadczenie zbierał w firmach zachodnich, jak Julius Meinl czy Makro, ale też polskich. Od czterech lat związany jest z supermarketami Piotr i Paweł, najpierw jako wiceprezes, a teraz jako członek rady nadzorczej. Równocześnie działa w Forum Polskiego Handlu, do którego mogą należeć tylko sieci w stu procentach kontrolowane przez polski kapitał. Krzak różne okazje wykorzystuje, aby zachęcać do łączenia sił w starciu z zagraniczną konkurencją.

Przekonuje, że jeśli dalej każdy polski przedsiębiorca będzie działał na własną rękę, pomoże to tylko zachodnim gigantom. – Już dwa razy polski handel mocno ucierpiał, gdy na naszym rynku pojawiły się nowe typy sklepów. Najpierw były to hipermarkety, czyli model francuski, które spowodowały upadek wielu drobnych sklepikarzy. Potem przyszła moda na dyskonty, czyli model niemiecki. Ich ekspansja jest kolejnym zagrożeniem dla naszych sieci – wyjaśnia Robert Krzak.

Franczyzowi giganci

Polski rynek sklepów spożywczych trudno ogarnąć. Jest wciąż mocno rozdrobniony i pogmatwany. Mamy ponad 100 tys. sklepów – najwięcej ze wszystkich państw Unii Europejskiej, ale karty rozdają giganci. Liderem jest oczywiście Biedronka, która otworzyła już ponad 2,7 tys. dyskontów. Obroty portugalskiego koncernu wynoszą prawie 40 mld zł rocznie, czyli kontroluje on prawie jedną piątą całego rynku, wartego ponad 200 mld zł.

Wykorzystałeś swoją miesięczną pulę 10 tekstów z POLITYKI dostępnych nieodpłatnie w naszym serwisie.
Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną