szukaj
Jak wiedza stała się złotem i gdzie szukać zasobów rzetelnej informacji?
Jak wiedza stała się złotem
W dobie rewolucji cyfrowej rzetelna informacja stała się zasobem, który daje przewagę konkurencyjną.
Startup Stock Photos/StockSnap.io

Wbrew obiegowym opiniom z końca poprzedniego wieku, nie dość że historia się nie skończyła to jeszcze przyspieszyła. W dobie rewolucji cyfrowej, energetycznej czy informacyjnej rzetelna informacja stała się rzadkim dobrem, a w formie przetworzonej, pod postacią wiedzy, jest cennym zasobem, który daje przewagę konkurencyjną.

W obecnej sytuacji ekonomiczno-politycznej niezmiernie ważna staje się umiejętność odbierania sygnałów z otoczenia oraz właściwego interpretowania zjawisk i trendów, która jest niezbędna w prowadzeniu biznesu. Zmieniają się potrzeby i oczekiwania klientów, a na permanentnie transformujące się otoczenie biznesowe trzeba potrafić szybko i umiejętnie reagować.

Powstaje coraz więcej instytucji, które rafinują informacje i sprzedają wiedzę. Pośród najsłynniejszych warto nadmienić amerykański Stratfor, instytucję założoną przez George Friedmana, autora głośniej książki „Następne 100 lat. Prognozana XXI wiek”. Inny przykład to brytyjski Oxford Analytica czy powstały przy prestiżowym tygodniku The Economist - Intelligence Unit.

Podobną drogą poszła Spółdzielnia Polityka, która w 2013 r. założyła centrum analityczne Polityka Insight. PI rozpoczynał jako połączenie nienaukowej jednostki badawczej (think-tank) i internetowego medium z kategorii premium. Dziś ponad 30 osobowy zespół, poza wydawaniem codziennego serwisu analitycznego, zajmuje się analityką zleconą oraz organizacją dyskusji i konferencji na tematy, którymi na co dzień zajmuje się instytucja.

Jednak, choć wszystkie wymienione instytucje należą do segmentu premium i za ich produkty wiedzowe z najwyższej półki trzeba słono płacić, nasila się trend tworzenia wysokojakościowych, ale tańszych treści dla zainteresowanych przedsiębiorców z sektora MŚP. To wynik upowszechniającej się mody na wiedzę.

Pośród najciekawszych produktów, jakie instytucje takie jak PI mają do zaoferowania, są kursy i szkolenia z technik analitycznych czyli analizy informacji i formułowania przewidywań. Zdaniem analityków umiejętność prowadzenia biznesu w zglobalizowanej gospodarce, niezależnie od skali operacji, wymaga umiejętności rozróżnienia procesów krótko- i długookresowych, identyfikacji czynników determinujących procesy krótkoterminowe czy podstaw analizy ekonomicznej. Drugą, równie ważną nogą myślenia analitycznego, jest analiza polityczna. Żeby lepiej rozumieć świat i wyciągać słuszne wnioski trzeba lepiej rozumieć jak procesy ekonomiczne odbijają się na procesach politycznych i jakie to generuje ryzyka i szanse dla prowadzenia biznesu.

Trzeba znać globalnych graczy, wiedzieć kogo słuchać i na co patrzeć. Dzięki takiej wiedzy lepiej można korzystać z takich narzędzi analitycznych jak budowanie  scenariuszy rozwoju sytuacji, ocena prawdopodobieństwa ich wystąpienia wraz z oceną możliwości wystąpienia scenariusza niezidentyfikowanego czy wskazanie narzędzi do zabezpieczenia się przed negatywnymi scenariuszami.
Przykłady? Najlepszych dostarcza życie. Nieskończone zastępy mądrych analityków nie przewidziało nadejścia kryzysu finansowego i straciło, osobiście albo w imieniu instytucji które reprezentowali, olbrzymie pieniądze. Jednak byli i tacy, którzy potrafili czytać znaki, rozumieli ich implikacje, zabezpieczyli się na wypadek krachu i jeszcze dobrze na tym zarobili.

Na takich klientach zależy też firmom. Najlepszy partner biznesowy to ten który rozumie zmieniający się świat i potrafi się w nim poruszać. Dlatego firmy inwestują w wiedzą swoich najlepszych klientów.

Dobrym przykładem takiego działania jest Akademia Forda. We współpracy z Polityką Insight Ford opracował autorski program, mający na celu dostarczenie wiedzy o sprawnym poruszaniu się w skomplikowanej, zglobalizowanej gospodarce.

Zdobyte informacje teoretyczne i praktyczne mogą zostać przekute w sukces firm uczestników Akademii. Warsztaty będą składać się z panelu analityczno-foresightowego, przygotowanego przez doświadczonych ekspertów Polityki Insight, poświęconemu wykorzystywaniu dostępnej wiedzy i na jej podstawie budowaniu prognoz niezbędnych do podejmowania właściwych decyzji biznesowych. Ale też  praktycznych informacji przygotowanych przez Stowarzyszenie Kierowników Flot Samochodowych o efektywnym i ekonomicznym zarządzaniu flotami samochodowymi.

Uczestników ogólnopolskiego programu, gościć będą FordStory czyli flagowe salony Forda, które podobnie jak cały program dostarczają ekskluzywny, ponadprzeciętny poziom obsługi swoich klientów. Liczba miejsc jest ograniczona, ale według organizatorów można jeszcze się zapisać i liczyć na to, że za darmo, będzie można zmierzyć się z trudną materią przewidywania przyszłości.

W nowej POLITYCE

Zobacz pełny spis treści »

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj