Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Rynek

PKP zmodernizuje dworce w całym kraju. Ale czy zrobi to z głową?

W ramach projektu PKP w ogóle nie wspomina o rentowności dworców. W ramach projektu PKP w ogóle nie wspomina o rentowności dworców. Brothers Photographers / Unsplash
Dobrze, że dworce się odbudowuje z korzyścią dla pasażerów i mieszkańców. Ale trzeba przestać o nich myśleć w kategoriach kolejowych.

Przyjęty już w zeszłym roku Program Inwestycji Dworcowych rusza pełną parą. PKP Polskie Linie Kolejowe zamierzają zmodernizować lub zbudować 186 dworców w całym kraju. Cały projekt będzie kosztował ok. miliarda złotych i, jak podkreślają kolejarze, jest największą tego typu inwestycją w historii Polski.

Na zdecydowanej większości z dworców objętych programem ruszyły już prace przygotowawcze do przetargów, a na niektórych trwają już nawet roboty. W pierwszej kolejności odnawiane są dworce przy zmodernizowanych w ostatnich latach liniach kolejowych.

PKP PLK chce, aby po modernizacjach dworce były nie tylko poczekalniami z kasami, ale także aby były otwarte dla lokalnych społeczności i pełniły funkcje społeczne. To odejście od nieszczęśliwej koncepcji poprzedniej władzy, że dworce muszą na siebie zarabiać. Pytanie tylko, czy PKP i samorządy zdają sobie z tego sprawę.

Dworce się sypią

Choć Program Inwestycji Dworcowych jest największym tego typu projektem, to i tak tylko kropla w morzu potrzeb. Jeszcze rok temu Marek Michalski, ówczesny członek zarządu PKP SA, mówił, że spośród 590 czynnych dworców w całym kraju aż 464 nadają się do modernizacji. A liczba ta nie obejmowała stacji i przystanków, przy których dworce zlikwidowano lub zamknięto.

Taki stan rzeczy nie dziwi, bo przez lata kolejne zarządy PKP miały bardzo finansowe podejście do dworców. Inwestowano jedynie w te, które mają szanse na siebie zarobić dzięki wynajmowi powierzchni handlowych czy usługowych. To oznaczało przede wszystkim dworce w największych miastach, gdzie PKP razem z deweloperami w wielu przypadkach przebudowało je na galerie handlowe.

Reklama