Plusy i minusy leasingu samochodowego
Kupić czy pożyczyć?
Na rynku jest dziś coraz więcej ofert łączących zalety leasingu operacyjnego i wynajmu długoterminowego.
EAST NEWS

Na rynku jest dziś coraz więcej ofert łączących zalety leasingu operacyjnego i wynajmu długoterminowego.

Każdy przedsiębiorca musi zastanowić się, jak intensywnie będzie eksploatował samochód i jak długo zamierza go używać.
Vladislav Kochelaevskiy/Alamy Stock Photo/BEW

Każdy przedsiębiorca musi zastanowić się, jak intensywnie będzie eksploatował samochód i jak długo zamierza go używać.

Polityka

Typowy leasing operacyjny zawiera w sobie również warunki, na jakich leasingobiorca stanie się właścicielem samochodu po zakończeniu umowy. Najczęściej ma on wówczas możliwość wykupu pojazdu na przykład za jeden procent jego wartości albo za konkretną, lecz z reguły bardzo niską kwotę. Zawierając taką umowę, przedsiębiorca zatem zakłada, że po spłacie wszystkich rat leasingowych skorzysta z opcji wykupu i stanie się właścicielem pojazdu.

W odróżnieniu od leasingu operacyjnego wariant finansowy funkcjonuje na innych zasadach i jest bardziej podobny do typowego kredytu. Jego niewielka popularność w przypadku finansowania samochodów wynika z innej konstrukcji podatkowej. Leasing operacyjny wiąże się z zapłatą podatku VAT doliczanego do każdej raty. Tymczasem w leasingu finansowym VAT trzeba zapłacić z góry za całą wartość pojazdu. Z drugiej strony w tym leasingu to przedsiębiorca użytkujący pojazd odlicza jego amortyzację. Tymczasem w przypadku leasingu operacyjnego odpisów amortyzacyjnych dokonuje leasingodawca, a zatem właściciel samochodu.

Oba typy leasingu trzeba zatem porównać i wybrać ten korzystniejszy. Leasing operacyjny musi trwać w przypadku nowych pojazdów minimum dwa lata. To 40 proc. czasu amortyzacji, który dla nowych samochodów wynosi zgodnie z polskim prawem pięć lat. Tymczasem w przypadku leasingu finansowego nie ma takiego ograniczenia czasowego, więc bywa on korzystny dla tych firm, które potrzebują konkretnego samochodu na krótki czas, na przykład kilka miesięcy. Poza tym leasing finansowy może okazać się lepszym rozwiązaniem dla przedsiębiorców niebędących płatnikami VAT (np. wolne zawody) i dla tych, którym zależy na dużym, jednorazowym odpisie amortyzacyjnym. Jednak większość firm będzie wolała skorzystać z leasingu operacyjnego.

Ten typ finansowania samochodu ma wiele zalet, ale też ograniczenia. Leasingując samochód należy mieć na uwadze zwykle krótszy niż przy kredycie maksymalny okres finansowania pojazdu. W przypadku kredytów procedury dopuszczają wyższy maksymalny wiek finansowanego auta używanego (wiek samochodu i okres kredytu zsumowane na koniec umowy kredytowej).

Ponadto w samochodach leasingowanych w trakcie trwania umowy nie wolno dokonywać bez zgody właściciela (leasingodawcy) żadnych przeróbek. Wreszcie, w przypadku awarii bądź wypadku formalności przy leasingu mogą trwać dłużej, bo właścicielem jest leasingodawca i to on jest dysponentem pojazdu.

Zalety wypożyczania

Oprócz leasingu i kredytu jeszcze jedną formą użytkowania samochodu może być po prostu wynajem. Wówczas, inaczej niż w leasingu, firma użytkująca samochód nie zakłada, że stanie się kiedykolwiek jego właścicielem. Płaci co miesiąc określoną kwotę za wynajem, często obejmującą również serwis, ubezpieczenie i inne usługi utrzymaniowe (np. wymianę opon). Jednak gdy umowa się kończy, wynajmujący nie ma prawa do wykupu pojazdu. Na pierwszy rzut oka to rozwiązanie mniej korzystne, ale w rzeczywistości może okazać się najlepsze dla tych, którzy intensywnie eksploatują pojazdy i często je wymieniają. Poza tym taka forma użytkowania pojazdu pozwala często zaoszczędzić na ratach, które są niższe od tych w leasingu. Podmiot oferujący samochód zakłada bowiem, że gdy aktualna umowa wygaśnie, będzie mógł taki pojazd sprzedać lub wynająć innej firmie.

Na rynku jest dziś coraz więcej ofert łączących zalety leasingu operacyjnego i wynajmu długoterminowego. – Kiedyś leasing traktowany był tylko jako alternatywa dla kredytu. Oczywiście różnił się od niego mniejszymi wymogami formalnymi i korzyściami podatkowymi, ale finał był ten sam – ostatecznie samochód przechodził na własność użytkującego. Dziś coraz częściej firmy patrzą na leasing właśnie jako na formę czasowego wynajmu. Dzięki temu płacą niższe raty – podkreśla Marcin Stasiak z EFL.

W praktyce oznacza to, że leasing operacyjny przyjmuje inną, od lat z znaną na Zachodzie formę. Leasingobiorca płaci co miesiąc raty, a po zakończeniu umowy ma prawo wykupić pojazd. Tyle tylko, że harmonogram spłat skonstruowany jest tak, aby opcja wykupu na koniec okresu finansowania zbliżona była do wartości rynkowej używanego pojazdu (zwykle na poziomie 30-50%). Leasingobiorca zyskuje zatem możliwość płacenia niższych rat, ale za to opcja wykupu jest już znacznie droższa. W praktyce leasingobiorca i leasingodawca zakładają, że do takiego wykupu pojazdu w ogóle nie dojdzie. Firma korzystająca wyleasinguje po prostu nowy samochód, a właściciel używanego pojazdu sprzeda go bądź wyleasinguje ponownie komuś innemu, oczywiście wówczas już za niższą miesięczną ratę.

Porównywanie kosztów zakupu na kredyt, leasingu finansowego, operacyjnego i wynajmu długoterminowego wcale nie jest proste. Często oszczędności na jednym etapie równoważone są wyższymi wydatkami w innym momencie. Każdy przedsiębiorca musi zatem przeanalizować wszystkie opcje i zastanowić się, jak intensywnie będzie eksploatował samochód i jak długo zamierza go używać. Czy woli sam zadbać o bieżące utrzymanie pojazdu, czy też opłaca mu się zlecić to leasingodawcy? Czy chce stać się właścicielem pojazdu, czy też woli po kilku latach mieć inny samochód i nie martwić się, co zrobić z dotychczasowym? Czy preferuje wprowadzić samochód do majątku firmy, a może woli tego nie robić? Pytań jest sporo, a decyzja nie zawsze łatwa. Najważniejsze jednak, że dróg do firmowego samochodu mamy dziś całkiem sporo.

Przeczytaj opinię eksperta: Jaki leasing jest najlepszy»

Czytaj także

W nowej POLITYCE

Zobacz pełny spis treści »

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj