Czy warto rozwijać w Polsce edukację techniczną
Odmiana przez przypadki
Rozmowa z Anną Węgrzyn, badającą losy absolwentów szkół technicznych, o tym, kim są i jak to się dzieje, że ich główną kompetencją jest zdolność do wyjazdu za granicę.
Uczniowie III klasy technikum elektrycznego w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im. Stanisława Staszica w Opocznie, styczeń 2015 r.
Marian Zubrzycki/Polityka

Uczniowie III klasy technikum elektrycznego w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im. Stanisława Staszica w Opocznie, styczeń 2015 r.

Joanna Cieśla: – Polskie technika kształcą kolejne roczniki biernych pracowników najemnych?
Anna Węgrzyn: – Na to wygląda. Z badań, które robiliśmy w tym i w ubiegłym roku na 950 maturzystach z 20 śląskich szkół, wynika, że młodzież szczególnie słabo radzi sobie z kreatywnością oraz innowacyjnością i z budowaniem relacji. Brakuje im też podstawowych umiejętności związanych z przedsiębiorczością. Co więcej, kompetencje tegorocznych maturzystów okazują się niższe niż ubiegłorocznych.

Jak państwo to ustalili?
Analizowaliśmy podstawy programowe i pytaliśmy samych maturzystów o to, jak zachowują się w różnych okolicznościach. To pozwoliło nam wnioskować o ich kompetencjach. Wydzieliliśmy 15 tych kompetencji, podzielonych na grupy: biznesowe, osobiste, społeczne, przywódcze i poznawcze. W tym roku młodzież oceniali też nauczyciele zawodu. Podobne metody są powszechnie stosowane w przedsiębiorstwach, nazywamy je oceną 180 stopni. Ponadto zadawaliśmy pytania otwarte, z prośbą o wyjaśnienie niektórych terminów.

Skoro wyniki są głównie oparte na opiniach maturzystów o sobie samych, to dobrze, że wiedzą, czego im brakuje, czy źle, że mają małą wiarę w siebie?
To dobrze, że są świadomi własnej niekompetencji.

Wykorzystałeś swoją miesięczną pulę 10 tekstów z POLITYKI dostępnych nieodpłatnie w naszym serwisie.
Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną